وزیر صحت بر قانونی شدن مواد مخدر در افغانستان تاکید کرد

صبح کابل
وزیر صحت بر قانونی شدن مواد مخدر در افغانستان تاکید کرد

وزیر صحت، تاکید می‌کند که مبارزه با اعتیاد در جریان ۱۵ سال گذشته، نتایج مثبتی در پی نداشته و باید کشت، فروش و استفاده از مواد مخدر قانونی شود.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت، روز یک‌شنبه (۹سرطان) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، گفت که تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، بی‌نتیجه بوده و به دلیل دسترسی آسان به مواد مخدر، رقم معتادان افزایش یافته است.

او افزود: «من در کابینه مطرح کرده‌ام، با بزرگان هم در میان گذاشته‌ام، مخالفت کرده‌اند و باز هم از این جا تاکید می‌کنم، در صورتی که ما نتوانستیم با این پدیده مبارزه کنیم، بیایید مواد مخدر را قانونی بسازیم و از طریق قانونی بودن آن، جلو اش را بگیریم.»

آقای فیروز، تاکید کرد که با قانونی شدن کشت، خرید و فروش مواد مخدر، سالانه از واریز شدن میلیاردها دالر به جیب مافیا جلوگیری می‌شود و کشاورزان نیز مفاد بیش‌تری به دست می‌آورند.

او علاوه کرد که در حال حاضر بیش از سه میلیون معتاد در کشور وجود دارد که از این میان، حدود پنجصد هزار نفر آنان به گونه‌ی روزوار از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

وزیر صحت گفت که ۱۰۷ مرکز درمان معتادان در سراسر افغانستان ایجاد شده و سالانه حدود دو صد هزار معتاد در این مراکز درمان می‌شوند.

این در حالی است که به گفته‌ی مقامات افغان، مواد مخدر، یکی از بزرگ‌ترین منابع مالی گروه‌های تروریستی در افغانستان محسوب می‌شود؛ هم‌چنان، دولت افغانستان قاچاق و فروش مواد مخدر را در کنار فعالیت گروه‌های تروریستی، عامل ناامنی این کشور می‌داند.