چین آماده‌ی تضمین از تطبیق توافقنامه‌ی احتمالی صلح است

صبح کابل
چین آماده‌ی تضمین از تطبیق توافقنامه‌ی احتمالی صلح است

نماینده‌ی ویژه‌ی چین برای افغانستان، در دیدار با مشاور امنیت ملی، گفته است که کشورش از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.
دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی، در اعلامیه‌ای گفته است که حمدالله محب، با دینگ زیجون، نماینده‌ی ویژه‌ی چین برای افغانستان، دیدار و گفت‌وگو کرده است.
دینگ زیجون، در این دیدار گفته است که کشورش از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند و آماده‌ی تضمین از تطبیق توافق‌نامه‌ی احتمالی صلح است.
او افزوده است که چین تمایل دارد تا زمینهی گفت‌وگوهای صلح را به رهبری و مالکیت افغان‌ها تسهیل و میزبانی کند. آقای زیجون علاوه کرده است که بدون دخیل بودن و حضور حکومت افغانستان، هر گونه ترتیبات و توافقات صلح عملی نخواهد بود و دولت چین از تلاش‌های رییس جمهور غنی در مذاکرات صلح نیز حمایت می‌کند.
از سویی هم، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی در این دیدار گفته است که افغانستان تعهد قوی و برنامه‌ی جامع برای رسیدن به صلح دارد، اما تعهد قوی این کشور در امر مبارزه با تروریزم، همچنان پابرجاست.
این در حالی است که چندی پیش، هیاتی از طالبان به رهبری ملابرادر، به کشور چین رفته بود. رسانه‌های چینی گزارش داده بودند که هیات طالبان در این سفر، روی گفت‌وگوهای صلح افغانستان با مقامات چینی بحث‌هایی داشته‌اند؛ اما جز‌ئیات بیشتر این بحث‌ها منتشر نشد.