کاهش ۵۰ درصدی خشونت علیه خبرنگاران

صبح کابل
کاهش ۵۰ درصدی خشونت علیه خبرنگاران

نی، حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان، از کاهش ۵۰ درصدی خشونت علیه خبرنگاران در شش ماه اول سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته خبر داد.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی این نهاد، در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت که در تازه‌ترین گزارش این نهاد آمده است که در شش ماه اول سال جاری میلادی تاکنون ۳۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است که این آمار در سال گذشته در همین شش ماه اول سال به ۷۱ مورد رسیده بود. این آمار نشان می‌دهد که امسال نسبت به سال گذشته، خشونت علیه خبرنگاران ۵۰ درصد کاهش داشته است.

در این گزارش آمده است که ۳۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران که تاکنون به ثبت رسیده شامل پنج مورد قتل، شش مورد جراحت، ۱۷ مورد تهدید و توهین، سه مورد لت‌وکوب و یک مورد انفجار وسیله‌ی نقلیه بوده است.

آمارهای این گزارش نشان‌دهنده‌ی آن است که در دیگر موارد خشونت کاهش داشته و تنها موردی که در سال جاری افزایش داشته است، توهین و تهدید خبرنگاران بوده است.

همچنین در این گزارش اشاره به این شده است که در سال جاری با کاهش ۴۶ درصدی خشونت علیه خبرنگاران نسبت چهار سال گذشته استیم.

آقای خلوتگر، دلایل این کاهش را احتیاط خبرنگاران در هنگام گزارش و کاهش حملات انتحاری بر مردم و تغییر شیو‌ه‌ی گزارش‌دهی رسانه‌ها دانسته و افزود که طبق آمار، خشونت علیه خبرنگاران کاهش یافته است؛ اما حکومت افغانستان در قبال این کاهش هیچ کار مؤثری را انجام نداده است و تا هنوز دیده می‌شود که حکومت در قبال امنیت رسانه‌ها و دسترسی خبرنگاران به اطلاعات کم‌کاری می‌کند و توجه چندانی در این زمینه ندارد.

نی، حمایت کننده رسانه‌های ازاد افغانستان، در آخرین سروی خود که بین ۲۰۰ خبرنگار صورت داده است از چالش‌ها بر سر راه انتخابات پرسیده است که خبرنگاران امنیت در جریان گزارش‌دهی و دسترسی به اطلاعات را از چالش‌های مهم فراروی خبرنگاران در انتخابات پیش رو دانسته‌اند.

در این پرسش‌نامه، از خبرنگاران نیز پرسیده شده که آیا گفت‌وگوهای صلح در زمینه‌ی فعالیت خبرنگاری تاثیر داشته است یا خیر که ۵۱ درصد از خبرنگاران بر این باور بودند که آغاز این گفت‌وگوها بر کار آنان تاثیر مثبت داشته و ۴۹ درصد دیگر به تاثیر منفی این گفت‌وگوها باور داشته‌اند.

آقای خلوتگر، در این نشست خبری اظهار داشت که متأسفانه تا هنوز در شماری از ولایت‌های کشور، ادارات دولتی هنوز به قانون دسترسی به اطلاعات باور ندارند و خبرنگاران در این ولایات با مشکلات جدی در زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات روبه‌رو استند. خبرنگارانی که در ولایات فعالیت دارند، گزارش‌هایی داده‌اند مبنی بر این که با چالش‌های امنیت و دسترسی به اطلاعات روبه‌رو استند و همین امر سبب شده است که این خبرنگاران نتوانند گزارش‌های مؤثقی را در اختیار مردم قرار بدهند.

به گفته‌ی آقایی خلوتگر، براساس نظرسنجی‌ای که در سال‌های گذشته از خبرنگاران ولایات مختلف انجام دادند در ولایت بلخ بیش‌ترین خبرنگاران از پولیس ولایت بلخ، ریاست صحت عامه، مستوفیت بندر حیرتان و ریاست معارف این ولایت شکایت داشته‌اند و در ولایت هرات بیش‌ترین شکایت‌ها از فرماندهی پولیس هرات و گمرگات و مستوفیت این ولایت بوده است و در کابل نیز بیش‌ترین شکایت از دفتر سخنگویی ریاست جمهوری صورت گرفته است. این شکایت‌ها نشان‌دهنده‌ی آن است که ادارات دولتی و حکومت هیچ احترامی به قانون دسترسی اطلاعات ندارند و کمیسیون رسیدگی به دسترسی اطلاعات هیچ نظارتی بر ادارات دولتی در کلان‌شهرها و ولایت‌ها ندارد.

خبر از کاهش خشونت علیه خبرنگاران در شش ماه اول سال جاری میلادی، در حالی داده می‌شود روز گذشته طالبان با انتشار اعلامیه‌ای رسانه‌هایی را که بر علیه آنان اعلانات نشر می‌کنند، تهدید کرده و به این رسانه‌ها ضر‌ب‌الاجل یک هفته‌ای داده است تا دست از نشر این اعلانات بردارند.  دفتر نی، در واکنش به این خبر اظهار داشته که این تهدید نباید هیچ تاثیری بر فعالیت رسانه‌ها در کشور داشته باشد و در صورت تهدید هر رسانه‌ای، دولت باید پاسخگوی این تهدیدها باشد. تاکنون دولت در قبال نشر این اعلامیه هیچ واکنشی نشان نداده است.