کرام‌الدین کریم، به‌گونه‌ی دایمی از فعالیت‌های ورزشی محروم شد

محمد گوهری
کرام‌الدین کریم، به‌گونه‌ی دایمی از فعالیت‌های ورزشی محروم شد

فیفا یا فدراسیون بین‌المللی فوتبال، رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را در پرونده‌ی آزار جنسی دختران فوتبالیست، مقصر شناخته است.

کمیته‌ی اخلاقی فیفا، اعلام کرده است که کرام‌الدین کریم، رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، به اتهام آزار جنسی دختران فوتبالیست، به‌گونه‌ی دایمی از فعالیت‌های ورزشی داخلی و خارجی محروم شده و همچنان باید مبلغ یک میلیون دالر را به عنوان جریمه بپردازد.

فیفا تاکید کرده است که رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، با سوءاستفاده از سمت خود، دختران فوتبالیست را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

روزنامه‌ی گاردین، سال قبل خورشیدی، گزارشی را نشر کرد که در آن گفته شده بود، شماری از دختران فوتبالیست در فدراسیون فوتبال افغانستان، از سوی مسؤولان مرد این فدراسیون مورد بدرفتاری جنسی قرار گرفته‌اند.

پس از نشر این گزارش، دادستانی کل افغانستان، وظایف کرام‌الدین کریم و چند عضو دیگر فدراسیون فوتبال افغانستان را تعلیق کرد.

این روزنامه چند روز بعد دومین گزارش خود را نیز در مورد آزار و اذیت جنسی اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان منتشر کرد و در آن گزارش، با سه تن از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان گفت‌وگو شده بود.

در این گزارش، دختران فوتبالیست از تجاوز و خشونت‌های فزیکی کرام‌الدین کریم، در زمان تجاوز بر خودشان گفته و داستان‌های تکان دهنده‌ای را از آنچه در اتاق مخفی آقای کریم با این دختران روی داده بود، حرف زدند.

در کنار این، دادستانی کل افغانستان نیز، آقای کریم و چهار عضو دیگر فدراسیون فوتبال افغانستان را ممنوع الخروج اعلام کرد.

با این همه؛ اما رییس فدراسیون فوتبال افغانستان ضمن رد اتهامات بدرفتاری جنسی علیه دختران فوتبالیست، ادعا کرده بود که این اتهامات برای حذف او از ریاست این فدراسیون وارد شده است.