کریم خلیلی: صلحی که در سایه‌ی امارت اسلامی باشد، صلح نیست

صبح کابل
کریم خلیلی: صلحی که در سایه‌ی امارت اسلامی باشد، صلح نیست

رییس شورای عالی صلح، تاکید می‌کند که طالبان، باید درک کنند که نسل جدید افغانستان، به هیچ وجه امارت اسلامی را نمی‌پذیرد.
کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح، امروز چهارشنبه (۵سرطان) در دومین نشست سیاسی-مشورتی حزب وحدت اسلامی، گفت: «صلحی که در سایه‌ی امارت اسلامی باشد، صلح نیست، تسلیم شدن یک طرف به یک طرف است و همچنان این طرف اگر بخواهد که طالبان تسلیم شوند، صلح نیست و تسلیمی است، نه طالبان تسلیم می‌شوند و نه مردم خواستار امارت اسلامی استند».
او تاکید کرد که گروه طالبان، باید درک کند که برای نسل جدید افغانستان، امارت اسلامی پاسخ‌گو و قابل قبول نیست. او همچنان اضافه کرد: «باید گذشته‌ها را فراموش کنیم و نگرش جدیدی در مورد آینده داشته باشیم و با یک میکانیزم عزت‌مندانه، پروسه صلح را تعقیب کنیم».
آقای خلیلی گفت که مردم افغانستان، صلح عزت‌مندانه و شرافت‌مندانه می‌خواهند.
این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح در جریان چند ماه اخیر، شدت یافته است. مایک پومیو، وزیر خارجه‌ی امریکا که روز گذشته وارد کابل شده بود، گفته است که پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای صلح با طالبان صورت گرفته و واشنگتن، امیدوار است قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، روی صلح با این گروه به توافقاتی دست یابد.
در همین حال، کریم خلیلی، به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان تاکید می‌کند. او می‌گوید که اگر انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو به‌گونه‌ی شفاف و عادلانه برگزار نشود، افغانستان به سوی بحران خواهد رفت.
آقای خلیلی خاطر نشان کرد: «چند ماه قبل انتخابات پارلمانی داشتیم و بسیار کم اراده‌ی مردم تمثیل شد و به پیروزی رسید. خیلی جاها تصمیم اصلی را مرجع دیگری گرفت. این انتخابات، نماد دموکراسی نبود، بلکه باعث رسوایی دموکراسی بود. سند دارم، پیش خودم آمدند که اگر این کار را بکنی، فلان افراد برنده می‌شوند، اما نپذیرفتم».
او تاکید کرد که اگر انتخابات ریاست جمهوری نیز این‌گونه برگزار شود، افغانستان به سوی بحران جدیدی خواهد رفت.
آقای خلیلی، از احزاب سیاسی خواست تا در راستای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، تلاش ورزند.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری برگزار گردد.