گروه طالبان: بعد از اعلام خروج خارجی‌ها، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شود

صبح کابل
گروه طالبان: بعد از اعلام خروج خارجی‌ها، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شود

گروه طالبان اعلام کرده است که پس از اعلام جدول خروج نیروهای خارجی در حضور ناظران بین‌المللی، این گروه وارد گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی با دولت افغانستان خواهد شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در برگه‌ی تویتر خود نگاشته است که این گروه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آماده است؛ اما زمانی این گفت‌وگوها آغاز خواهد شد که جدول خروج نظامیان خارجی در حضور ناظران بین‌المللی اعلام شود.

او همچنان تاکید کرده است: «با اداره‌ی کابل به‌عنوان حکومت افغانستان وارد گفت‌و‌گو نخواهیم شد.»

پیش از این، گروه طالبان، حاضر نشده است تا با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی شود. این گروه، حکومت افغانستان را دست‌نشانده‌ی امریکا می‌داند.

از سویی هم، وزارت خارجه‌ی افغانستان گفته است که تا دو هفته‌ی دیگر، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح آغاز خواهد شد.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه، به روزنامه‌ی صبح کابل گفت که تا دو هفته‌ی دیگر، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح، میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان، آغاز خواهد شد.

آقای احمدی، در مورد تاریخ دقیق و مکان این گفت‌وگوها، جزئیاتی ارایه نکرد.

گفتنی است که همین اکنون، گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا با نمایندگان طالبان، در دوحه، پایتخت قطر جریان دارد.

این در حالی است که حوالی ساعت ۰۸:۵۵ صبح روز دوشنبه (۱۰سرطان) یک موتر پٌر از مواد انفجاری، در مربوطات حوزه‌ی شانزدهم امنیتی شهر کابل منفجر شد. گروه طالبان مسؤولیت این حمله را به عهده گرفته است.

وزارت صحت تایید کرده است که در این حمله، یک نفر جان باخته و ۹۳ نفر دیگر زخم برداشته‌اند. وزارت معارف نیز گفته است که در این حمله، بیش از ۵۰ دانش‌آموز زخم برداشته‌اند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در واکنش به این رویداد گفته است که گروه مزدور، منافق، تروریست و تروریست‌پرور طالب، از یک‌سو سخن از صلح می‌زند و از سوی دیگر به شهروندان بی‌دفاع و مراکز غیرنظامی حمله‌ور می‌شود.