یوناما: حمله بر غیرنظامیان در ماه رمضان، آگاهانه و عمدی بود

محمد گوهری
یوناما: حمله بر غیرنظامیان در ماه رمضان، آگاهانه و عمدی بود

یوناما، گفته است که مخالفان دولت افغانستان، در جریان ماه رمضان، به‌گونه‌ی عمدی و آگاهانه، غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل، تاکید کرده که مخالفان دولت افغانستان، در جریان ماه رمضان، به گونه‌ی عمدی از مواد منفجره‌ی تعبیه شده استفاده کرده‌اند و در نتیجه‌ی آن، تنها در کابل دست‌کم ۱۰۰ غیرنظامی جان باخته‌اند.

یوناما، حمله بر غیرنظامیان را نگران‌کننده خوانده و گفته است: «از مخالفان دولت افغانستان می‌خواهیم که حمله بر غیرنظامیان را متوقف کنند.»

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفته است: «در قوانین بین‌المللی، تمام گروه‌های درگیر، از حملات عمدی بر غیرنظامیان منع شده‌اند و چنین اعمالی جرایم جنگی به شمار می‌رود و ممکن است جنایت علیه بشریت محسوب شود.»

او تاکید کرده است: «من حملات عمدی بر غیرنظامیان را که نشان دهنده‌ی نیتی به منظور گسترش ترس می‌باشد، محکوم می‌کنم. این حملات سبب سلب مشروعیت عاملان این رویدادها شده و آنان را از هرگونه ادعای نمایندگی از مردم افغانستان محروم می‌کند.»

این در حالی است که در جریان بیش از یک ماه گذشته، چندین حمله‌ی تروریستی در شهر کابل و شماری از ولایت‌ها رخ داد و در نتیجه‌ی آن، شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.