یوناما: طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده شوند

صبح کابل
یوناما: طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده شوند

نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفت‌وگوهای جاری صلح را امیدوار کننده خوانده و از طالبان خواسته که برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده شوند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، روز گذشته (چهارشنبه ۲۹ جوزا) در اجلاس شورای امنیت این سازمان، گفته است که استقبال از گفت‌وگوهای مستقیم امریکا با نمایندگان طالبان، در سطح بین‌المللی جریان دارد.

او افزوده است که افغانستان و برخی از متحدان این کشور و به طور خاص آلمان و قطر، برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آماده می‌شوند.

آقای یاماموتو، همچنان تاکید کرده است که طالبان نیز باید برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آماده شوند. او همچنان تاکید کرده است که در گفت‌وگوهای صلح افغانستان، حقوق زنان پای‌مال نشود.

نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، افزوده است: «برای صلح افغانستان راه طولانی در پیشرو است، اما افغانستان عضو دایمی سازمان ملل‌متحد است و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته، می‌توانم بگویم که در راه درستی روان استیم».

این در حالی است که سهیل شاهین، یکی از سخنگویان گروه طالبان، دو روز قبل در برگه‌ی تویتر خود نگاشته بود که امریکا در مذاکرات توافق کرده که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز گفته است که امریکا به دنبال دست‌یافتن به یک توافق جامع است و این توافق نیز بر بنیاد چهار اصل با طالبان صورت خواهد گرفت. به گفته‌ی آقای خلیل‌زاد، ضمانت طالبان برای مبارزه با تروریزم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس، چهار مورد مهم توافق با طالبان است.

او تاکید کرده است که طالبان باید مطابق به چارچوب داده شده توافق را عملی کنند.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، از آغاز دور بعدی گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان نیز خبر داده است.