یک پروژه‌ی بزرگ آب‌رسانی در ولایت بغلان به بهره برداری سپرده شد

محراب الدین ابراهیمی
یک پروژه‌ی بزرگ آب‌رسانی در ولایت بغلان به بهره برداری سپرده شد

یک پروژه‌ی بزرگ آب‌رسانی که برای بیش از یک‌هزار خانواده در روستای زمان‌خیل شهر پلخمری آب صحی آشامیدنی را فراهم می‌کند، به بهره برداری سپرده شده است.

مسؤولان در ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت بغلان می‌گویند، این پروژه که به شکل شبکه‌ای ساخته شده، دارای ۴۶۰ شیردان در منازل مسکونی می‌باشد و هم‌زمان توانایی آب‌دهی برای بیش از یک‌هزار خانواده را در این روستا دارد.

انجنیر اول‌خان احمدزی، رییس احیا و انکشاف دهات ولایت بغلان می‌گوید، این پروژه به هزینه‌ی بیش از ۹ میلیون افغانی از بودجه‌ی وزارت احیا و انکشاف دهات در جریان یک‌سال ساخته شده است و درحال حاضر نیازمندی باشندگان روستای زمان‌خیل را به آب آشامیدنی صحی برطرف کرده است.

به گفته‌ی آقای احمدزی، همچنان در درازای یک‌سالی که کار ساخت این پروژه ادامه داشت، برای بیش از ۲ هزار تن از باشندگان این منطقه نیز زمینه‌ی کار فراهم شده است.

در همین حال باشندگان این روستا  با ابراز خرسندی از بهره‌برداری این پروژه‌ می‌گویند که پیش از این به خاطر استفاده از آب‌های غیر صحی همواره اعضای خانواده‌های‌شان با امراض همچون اسهالات و تب روبه‌رو بودند.

ظریف‌ خان، یکی از باشندگان روستای زمان‌خیل می‌گوید: «پیش از این آب آشامیدنی صحی نداشتیم، چاه‌های حفر شده‌ی این منطقه آب شور داشت که اطفال را به شکم دردی مبتلا ساخته بود؛ حالا که این شبکه ساخته شده و تا داخل خانه‌های ما آب آمده بسیار خوش استیم.»

به گفته‌ی مسؤولان ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت بغلان، این شبکه‌ی آب‌رسانی که آب آن از چاه عمیق فراهم می‌شود، در یک زمان قابلیت نگهداری ۱۳۰ هزار لیتر آب را دارا می‌باشد.