مقامهای دولت ایران، تأیید کردهاند که چهار شهروند افغانستان، در سد زایندهرود ولایت اصفهان این کشور، غرق شده و جان باخته اند.
خبرگزاری ایرنا، به نقل از منصور شیشهفروش، مدیرکل مدیریت بحران ولایت اصفهان، گفته است که این چهار نفر، شامل سه زن و یک مرد بودند.
به گفتهی او، این افراد، به محل سد زایندهرود رفته بودند و ابتدا یکی از آنها وارد آب و دچار غرق شدگی شد و سپس سایر افراد یکی یکی برای نجات دیگران داخل آب رفتند و غرق شدند.
آقای شیشهفروش، گفته است که سن این افراد، بین ۲۰ تا ۵۰ سال بود و جنازهی آنها نیز از آب بیرون آورده شده است.
او تأکید کرده است که شنا در منابع آبی یعنی رودخانهها، سدهای مخزنی و استخرهای ذخیرهی آب و کشاورزی، مطلقا ممنوع است.
این در حالی است که در جریان دو ماه گذشته، دو رویداد در ولایت یزد و مرز ایران، رخ داده که از شهروندان افغانستان قربانی گرفته است.
چندی پیش، ویدیویی از رویداد آتشگرفتن موتر حامل شهروندان افغان در ولایت یزد ایران منتشر شد. در این ویدیو، شماری از سرنشینان موتر در حال سوختن اند. وزارت خارجه، گفته است که در این رویداد سه شهروند افغان جان باخته و شماری هم زخم برداشته اند. گفته میشود که در نتیجهی تیراندازی سربازان ایرانی، موتر حامل مهاجرین افغان آتش گرفته است.
از سویی هم، در سوم ثور، گزارشهایی منتشر شد که ۵۷ کارگر افغان که قصد سفر به ایران را داشتند، توسط نیروهای مرزی ایران مورد آزار و اذیت قرار گرفته و سپس به دریا انداخته شدند. گفته میشود که ۲۳ نفر از این کارگران، جان باخته اند.
هیأت حقیقتیابی که از سوی حکومت افغانستان ایجاد شده، اعلام کرده است که ۱۹ کاگر نجات یافته اند، جسد ۱۲ کارگر پیدا شده و از سرنوشت ۱۵ نفر نیز تا کنون هیچ خبری نیست.
این رویدادها، واکنشهای گستردهای را در افغانستان برانگیخت و شماری از شهروندان کشور، در برخی از شهرها به ویژه کابل، در برابر سفارت ایران دست به تظاهرات زده و بر دروازههای نمایندگی سیاسی ایران، رنگ سرخ پاشیدند.
به تازگی، وزارت خارجه، اعلام کرده است که هیأت بلندرتبهی دولتی، به منظور جستوجوی راهحل برای جلوگیری از قتل و آزار و اذیت کارگران افغان، به ایران میرود.
این نخستین برخورد خشونتآمیز سربازان ایرانی با مهاجران افغان نیست؛ پیش از این نیز بارها، پولیس مرزی و شهری این کشور، رفتارهای خشونتآمیزی با مهاجران افغان داشته که در برخی موارد، به مرگ مهاجران نیز انجامیده است.