خودکشی قربانی تجاوز جنسی در فاریاب

محراب الدین ابراهیمی
خودکشی قربانی تجاوز جنسی در فاریاب

زیستن زیر بار ملامت مردم و ترس از زندگی ننگین، برای دختر فاریابی، به قیمت جانش تمام شد. دختری که تازه به سن جوانی رسیده و خواستگارهای زیادی داشت، به تمام آرزوهایش پشت پا زد و بهای سنگین مردانی را پرداخت که بر او و ۳ زن دیگر، تجاوز جنسی کردند.

ماریا نوری، رییس امور زنان ولایت فاریاب، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که این دختر ۱۸ ساله، پس از این که روز جمعه (۱۷جوزا) از چنگ عاملان تجاوز جنسی آزاد شد، به‌جای زندگی در زیر بار ملامت و ترس از سخن‌های ملامت‌بار مردم، خودکشی کرده است.

او افزود: «این دختر، باشنده‌ی روستای اونجلاد ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب، هنگام بازگشت از دید و وادیدهای عیدانه از سوی گروهی از افراد مسلح غیر مسؤول به سرکردگی شخصی به‌نام ذکرالله، همراه با ۳ تن از زنان دیگر ربوده شده و سپس مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.»

بانو نوری علاوه کرد که ذکرالله، پیش از این نیز باشندگان محل را مورد آزار و اذیت قرار داده بود و از مردم باج می‌گرفت.

در همین حال، کریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب، موضوع تجاوز جنسی بر این زنان را رد می‌کند. او به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که این زنان، ساعت ۱۱ پیش از چاشت روز جمعه (۱۷جوزا) از سوی ذکرالله، فرمانده‌ی تفنگ‌داران غیرمسؤول ربوده شده بودند.

آقای یورش می‌افزاید که نیروهای پولیس، با راه‌اندازی عملیاتی این زنان را که یک کودک نیز همراه آنان بود، نجات داده‌اند. او علاوه می‌کند که در نتیجه‌ی درگیری مسلحانه میان آدم‌ربایان و نیروهای پولیس، ذکرالله کشته شده و ۴ تن از افراد او نیز بازداشت شده‌اند.

آقای یورش، تصریح کرد که آدم‌ربایان، جواهرات و پول این زنان را گرفته و در بدل آزادی آنان، یک میلیون افغانی و دو میل کلاشینکوف خواسته بودند.

در همین حال، رییس امور زنان ولایت فاریاب می‌گوید که در این اواخر، موارد خشونت در برابر زنان در ساحات ناامن و تحت تصرف مخالفان مسلح دولت، افزایش یافته است.

ولایت فاریاب در شمال افغانستان، از ولایت‌های به شدت ناامن است و چندین ولسوالی این ولایت همین اکنون در کنترل طالبان است و یا در تهدید بسیار بالا قرار دارد. افزون بر حضور طالبان، باندهای تبه‌کار و تفنگ‌داران غیرمسؤول نیز در ناامنی این ولایت، نقش دارند.