زنان مجرد، شادترین انسان‌های جهان

صبح کابل
زنان مجرد، شادترین انسان‌های جهان

در تازه‌ترین گزارش در زمینه‎‌ی شادترین انسان‌های جهان، در روزنامه‌ی گاردین، آمده است که زنانی که نه شوهر دارند و نه فرزند، به طور کلی نسبت به زنان شوهر و فرزند‌دار بیشتر عمر می‌کنند.

این روزنامه، به نقل از پل دولان، استاد رفتارشناسی مدرسه‌ی عالی علوم اقتصاد لندن، گفته است که این نویسنده در کتابش که در فستیوال هنر و ادبیات «هی» در ولز عرضه شده، زنان مجرد را با شاخص‌هایی که در این کتاب آمده است، شادتر از زنانی که فرزند یا شوهر دارند، می‌داند و میزان شادی را در میان زنان و مردان سنجش کرده که زنان از سطح شادی بالاتری بهره‌منداند.»

این دانش‌مند بریتانیایی، شاخص‌هایی همچون ازدواج و تربیت فرزند که تاکنون به طور سنتی برای سنجش میزان «خوشبختی» افراد به کار برده می‌شد را شامل نشان‌گرهای دقیق «شادی» نمی‌داند. پل دولان با تاکید بر این که میزان شادی افراد منحصر به همسر و فرزند داشتن نیست، می‌گوید: «ما در این زمینه با مطالعه‌ی رفتار افراد در طول زندگی به داده‌های خوبی رسیده‌ایم. بر اساس آنچه دریافته‌ایم، باید بگویم که اگر مرد استید، شاید بهتر باشد دنبال ازدواج بروید، ولی اگر زن استید زیاد به آن فکر نکنید.»

آقای دولان در این کتاب خود می‌نویسد که ازدواج برای مردها بیشتر سود داشته، چون آنان را به آرامش می‌رساند. شرایط مردها در قبل از ازدواج و بعد ازدواج به طور کلی فرق می‌کند. او گفته است: «مردها بعد از ازدواج کمتر جرأت ریسک به خود می‌دهند، به دنبال حقوق بیشتری استند و در نتیجه بیشتر عمر می‌کنند؛ اما زنان بعد از ازدواج شرایطی به گونه‌ی دیگر دارند. زنان بعد از ازدواج بیشتر مشغول تحمل کردن استند و نسبت به زنانی که ازدواج نکرده‌اند، زودتر می‌میرند.»

پل دولان در آخرین کتاب خود زیر عنوان «شاد تا آخر عمر» نمونه‌هایی از نتایج «تحقیقات کاربرد زمان» در امریکا را ذکر می‌کند که در آن، میزان احساس شادی و غصه نزد افراد مجرد، متاهل، مطلقه، متارکه کرده و همسر مرده، بررسی شده است.

دولان، دانش‌مند بریتانیایی، در این کتاب آورده است که افسرد‌گی و ناراحتی زنانی که تا هنوز ازدواج نکرده‌اند، بیشتر به موضوع تربیتی و فرهنگی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، بر می‌گردد؛ یعنی در جامعه‌های سنتی، زنان ازدواج نکرده به خاطر برخی از باورهای جمعی و سنتی، زنان موفق به کار نمی‌آیند. شوهردار و فرزنددار نشدن به باور جامعه‌ی آنان یک عدم موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. این در واقع همان حسی است که سبب می‌شود برخی از زنان مجرد در میان‌سالی احساس شادی نکنند.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که میزان شادی در کشورهای جنگ‌زده‌ای مثل افغانستان، بسیار در سطح پایین قرار دارد و زنان جامعه‌ای مانند افغانستان، در تلاش آن استند که با کوچک‌ترین دلخوشی‌های‌شان خود را شاد نگه‌دارند.