تن‌های ضعیف معتادان در جنگ با کرونا

عبدالرازق اختیاربیگ
تن‌های ضعیف معتادان در جنگ با کرونا

بیش‌تر از یک ماه از شیوع ویروس کرونا در افغانستان، گذشته است. وزارت صحت عامه‌ی افغانستان، می‌گوید که تا کنون ۸۴مورد مثبت ویروس کرونا در کشور ثبت شده که از این میان دو مورد در هرات و یک مورد در ولایت بلخ جان باخته اند.

آن‌چه مسؤولان وزارت صحت می‌گویند، ویروس کرونا در افغانستان، وارد مرحله‌ی گردش اجتماعی شده و در صورتی که مردم به توصیه‌های صحی گوش نداده و از شرکت در اجتماعات خودداری نکنند، فاجعه‌ای به مراتب بدتر از چین، ایتالیا و ایران خلق خواهد شد.

پیش‌بینی‌ای که وزارت صحت‌ عامه‌ و سازمان‌ جهانی صحت از وضعیت موجود دارد، این احتمال وجود دارد که در آینده‌ی نه چندان دور، ۱۶ میلیون نفر در افغانستان به ویروس کرونا، مبتلا خواهند شد.

دو روز قبل، وزیر صحت در یک نشست خبری گفت: «قرار این ارزیابی سازمان جهانی صحت، از میان ۱۶ میلیون نفر، ۷۰۰ هزار نفر، نياز دارند به شفاخانه مراجعه کنند. از میان ۷۰۰ هزار نفر، ۲۱۰ هزار نفر نیز نياز به مراقبت‌های جدی خواهند داشت و از این میان نیز ۱۱۰ هزار نفر جان‌های خود را از دست خواهند داد.»

پس از این که ویروس کرونا در افغانستان به مرحله‌ی گردش اجتماعی رسید، به درخواست وزارت صحت، کمیته‌‎ی عالی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در افغانستان، فیصله کرد که قیودات روزگردی، در شهرهای هرات، فراه و زرنج مرکز نیمروز وضع شود. این کمیته هم‌چنان گفته است، در صورت گسترش این ویروس در سایر ولایت‌ها، همین فیصله در آن ولایات نیز وضع خواهد شد.

هر چند یک بار وزارت صحت از ریاست‌جمهوری خواست که ولایت هرات به عنوان مرکز ویروس کرونا در افغانستان به قرنطین کامل برود؛ اما تا کنون این درخواست پذیرفته نشده است.

با این همه؛ اما هنوز هم دیده می‌شود که مردم به توصیه‌های صحی وزارت صحت‌، توجه نمی‌کنند. مردم همانند قبل به رفت‌وآمد‌های شان در شهر ادامه می‌دهند، بسیاری از رستورانت‌ها هنوز باز است و هوتل‌های عروسی، در خفا مراسم عروسی و نامزدی برگزار می‌کنند.

برگشت مهاجران افغان از ایران، هنوز ادامه دارد و با گذشت هر روز، شماری به این مهاجران افزوده می‌شود. گفتنی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در افغانستان، تا کنون بیش‌تر از ۱۵۰هزار مهاجر به کشور برگشته اند. نخستین موارد مثبت ویروس کرونا که در افعانستان ثبت شده بود، نیز کسانی بود که به ایران رفت‌وآمد داشتند. هر چند شورای امنیت ملی، در ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، برای دو روز مرز را بست؛ اما به دلیل فشارهای گسترده، دوباره مرزها باز شد؛ زیرا هزاران مهاجر با بسته شدن مرز افغانستان-ایران، از مرزهای دیگر به گونه‌ی غیرقانونی وارد می‌شدند که این مسأله ممکن بود، به تهدید کرونا بیفزاید.

سه میلیون معتاد چگونه با کرونا مبارزه می‌کنند؟

بر اساس آخرین بررسی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، بیش‌تر از سه میلیون معتاد در ولایت‌های مختلف وجود دارد که از این میان بیش‌ترین معتادان در شهر کابل و هرات زندگی می‌کنند.

به دنبال گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران، صدها معتاد به مواد مخدر، نیز از مرز اسلام‌قلعه، وارد افغانستان شدند؛ اکثر این معتادان به دلیل ترسی که از ویروس کرونا داشتند، از ایران به طور دواطلبانه وارد کشور شدند و در میان شان افرادی هم هستند که از سوی دولت ایران به گونه‌ی اجباری اخراج شده اند.

مسؤولان وزارت صحت، در ابتدای ورود این معتادان، گفته بودند که مراکزی برای این معتادان ایجاد شده است، تا غذای خوب به آن‌ها داده شود و این‌گونه مقاومت بدن شان در برابر ویروس بلند برود؛ اما اکنون که یک ماه و ده روز از شیوع این ویروس می‌گذرد، تا هنوز به وضعیت معتادان در ولایت‌های مختلف توجهی نشده و تمام تمرکز مسؤولان، به کاهش تجمعات و رسیدگی به افراد که تست شان مثبت ثابت شده، بوده است.

روز گذشته محمدیعقوب حیدری، والی کابل، در دیدار با فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، از آنچه که شیوع ویروس کرونا در میان معتادان خواند، ابراز نگرانی کرد.

امروز پنج‌شنبه (۷ حوت)، اما فدامحمد پیکان، معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت، در یک نشست خبری گفت که تدابیری برای جمع‌آوری معتادان از ساحه‌ی دید و ساحات تحت خطر در کابل و ولایات در نظر گرفته شده است.

اما مشکل اساسی این جا است که وزارت صحت، می‌گوید تنها می‌تواند برای افراد معتاد، آب و غذای کافی فراهم کند و در مورد چگونگی تهیه‌ی مواد مخدر برای آن‌ها، امکانات در دست ندارد. فدامحمد پیکان گفت، تلاش می‌کنند که با تجویز داروهای مسکن، آن‌ها را وادار به عدم مصرف مواد کنند.

اکنون که ویروس کرونا، در حال گسترش است و این معتادان نیز نمی‌توانند در مدت کوتاهی، استفاده از مواد مخدر را ترک کنند، نگرانی وجود دارد که این افراد، اگر به ویروس کرونا مبتلا شوند، بدن شان در برابر این ویروس هیچ مقاومتی نخواهد داشت و در کم‌ترین وقت جان خواهند داد.