افغانستان در محور نشست وزیران دفاع ناتو

عبدالله سلاحی
افغانستان در محور نشست وزیران دفاع ناتو

در نشستی خبری‌ای که در بروکسیل برگزار شده بود، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، گفته است که کشورهای عضو ناتو در مورد کمک‌های مالی خود به افغانستان تا سال ۲۰۲۴ میلادی تاکید می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در یک نشست خبری، گفته است که ناتو در کنار حمایت از گفت‌وگوهای صلح،  حمایت  خود را از نیروهای امنیتی افغانستان نیز ادامه خواهد داد. بر اساس اطلاعاتی که در این نشست خبری داده شد، نشست وزیران دفاع ناتو به روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه جاری میلادی برگزار شود و به گفته‌ی دبیر کل ناتو، بحث روی وضعیت افغانستان از مباحث اصلی این نشست است.

این خبر از سوی ناتو، به‌عنوان حامی نیروهای امنیتی افغان، تاثیر بسیاری در گفت‌وگوهای صلح خواهد گذاشت که در چهار روز آینده قرار است در دوحه برگزار شود. به خصوص که دبیر کل ناتو در مورد صلح افغانستان و چگونگی شرایط خروج نیروهای ناتو از افغانستان نیز ابراز نظر داشته است؛ طوری که در نشست خبری دیروز گفته شد، حضور ناتو در افغانستان به توافق‌نامه‌ی روند صلح افغانستان بستگی دارد.

از گفته‌های دبیر کل ناتو، چنین برداشت می‌شود که در قدم نخست این سازمان برنامه‌های حمایتی خودش را لااقل تا سال ۲۰۲۴، ادامه می‌دهد و قصد خروج را به این زودی‌ها ندارد. این حرف ناتو می‌تواند بر پافشاری‌های طالبان برای خروج از افغانستان بیفزاید و شاید هم روند گفت‌وگوها را با زلمی خلیل‌زاد بحث‌برانگیزتر کند؛ اما در عین حال سبب واقع‌بینی این گروه نیز خواهد شد و آنان را از حال و هوای توافق‌هایی با شرط و شروط یک‌طرفه خارج خواهد کرد.

این که ناتو می‌گوید، بسته به محتوای توافق‌نامه تصمیم خواهد گرفت تا از افغانستان خارج شود و یا نه، به نحوی تاکید بر منافعی است که بین نیروهای افغان و نیروهای بین‌المللی به طور مشترک وجود دارد. ناتو در عین حال که به نفع کشورهای عضو آن تصمیم می‌گیرد، نظر به شرایط بد امنیتی افغانستان تصمیم‌هایی را نیز در مورد  منافع هم‌پیمانان خود در منطقه خواهد گرفت.

طالبان، به‌عنوان یک گروه تروریستی، از سوی بسیاری از کشورها و سیاسیون داخلی، به مشروعیت‌هایی رسیده است که ابراز نظرهای مخالف آن و یا لااقل در تقابل با خواسته‌های آنان، تاثیر فراوانی دارد. از سویی هم آقای استولتنبرگ در این نشست خبری با اشاره به روند صلح افغانستان گفته است که جزئیات گفت‌وگوهای صلح با طالبان برای افغانستان از سوی آقای خلیل‌زاد با آنان به اشتراک گذاشته شده است و حمایت ناتو از این روند امری واضح و روشن است.

به گفته‌ی او، گفت‌وگو، تنها راه حل بیرون‌رفت از مشکلات فعلی افغانستان است و باید روند گفت‌وگوها از حمایت‌های وسیع برخوردار باشد. آقای استولتنبرگ،  تأکید کرده است که گروه طالبان در میدان‌های جنگ پیروز نخواهد شد و باید در تلاش یافتن راه حل سیاسی برای حضور خود در افغانستان باشد. روند صلح افغانستان، یکی از بحث‌برانگیزترین خبرهاست و همواره از سوی کشورهای مختلف تلاش شده است تا برای به نتیجه رسیدن آن همکاری صورت بگیرد؛ اما در عین حال این روند، سبب به وجود آمدن  نیز شده است که می‌تواند مشکلات زیادی را برای افغان‌ها به وجود بیاورد. از جمله‌ی این مشکلات، عدم توجه بسیاری از کشورهای تسهیل‌کننده به نقش حکومت افغانستان است و این چالشی است که مانع صلح افغانستان تا قبل از انتخابات می‌شود. در واقع، اگر صلح افغانستان تا قبل از انتخابات به انجام نرسد، زمینه‌ی مذاکرات مختلفی را از سوی سیاسیون افغان به کمک کشورهای منطقه فراهم می‌کند که در نهایت ممکن است هیچ یک از ارزش‌های مردم افغانستان در آن مدنظر نباشد.

نشست امروز که دبیر کل ناتو، یک روز قبل از آن، گفته بود «فردا در مورد افغانستان بحث می‌کنیم» بحث جدی‌ای خواهد بود و امیدواریم این بحث‌ها بتواند تاثیرات مستقیم و مفیدی در گفت‌وگوهای صلح میان زلمی‌خلیل‌زاد، نماینده‌ی خاص آمریکا برای افغانستان و گروه طالبان داشته باشد. نشست ناتو از امروز چهارشنبه آغاز می‌شود و تا پنج‌شنبه ادامه پیدا می‌کند. طوری که گفته شد، بحث در مورد افغانستان، از مباحث اصلی نشست وزیران ناتو است.