داغ شدن مسایل مربوط به انتخابات و پی‌آمدهای آن

عبدالله سلاحی
داغ شدن مسایل مربوط به انتخابات و پی‌آمدهای آن

همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نگرانی‌ها نسبت به چگونگی انتخابات و احتمال استفاده‌های سو از امکانات دولتی و نفوذ کشورهای قدرتمند برای حمایت از نامزدان مشخص، نیز بالا گرفته است.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت کنونی، مصروف مهندسی انتخابات پیش رو است. او، همچنان سفر نامزدان انتخابات را به مسکو معامله برای رسیدن به قدرت عنوان کرد.

آقای نبیل همچنان تصمیم دادگاه در مورد ادامه‌ی کار رییس جمهور غنی را زیر سوال برد و گفت که دادگاه عالی نیز  به جای قانون، عرف را ملاک قرار داده  و این عمل از سوی دادگاه موجب شده تا انتخابات به تاخیر بیفتد.

 سخنانی که آقای نبیل در کنفرانس خبری دیروز خودش ابراز داشت، نشان می‌دهد، امکانات دولتی‌ای که در اختیار محمد اشرف غنی قرار دارد، یکی از نگرانی‌های اصلی کاندیداهای ریاست جمهوری در کشور است. هرچند همواره ارگ ریاست جمهوری این نگرانی‌ها را بی‌مورد عنوان کرده و بر عدم استفاده از امکانات دولتی تاکید کرده است.

در این که نگرانی‌های موجود در رابطه به انتخابات، می‌توانند معقول و به جا باشد، شکی نیست و این نگرانی‌ها نه تنها در میان سیاسیون و کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان، بلکه در میان کشورهای حامی افغانستان از جمله ایالات متحده‌ی آمریکا، نیز وجود دارد.

اما آنچه مورد بحث است، بسنده‌کردن کاندیدای ریاست جمهوری در برگزاری نشست‌های خبری و ادعای سوء استفاده‌های دولتی از سوی ریاست جمهوری است. در نشست دیروز، آقای نبیل گفت؛ ما سند داریم که ۴۰ دفتر کمپاینی در حال حاضر از سوی برخی از نامزدان انتخاباتی‌ای که در حکومت‌اند، با پول بیت‌المال آغاز به فعالیت کرده‌اند.

این ادعا که چهل دفتر کمپاینی از پول مردم افغانستان در راستای تبلیغات انتخاباتی ایجاد شده است، ادعای ساده نیست و می‌تواند به عنوان تخلف انتخاباتی، نامزدانی را که آقای نبیل از آنان به عنوان «نامزدان انتخاباتی‌ای که در حکومت‌اند» یاد می‌کند، به چالش بزرگی بکشد و اگر درست باشد، افشاکردن و به بررسی سپردن اسناد ادعا شده، مسؤولیتی سنگین به دوش آقای نبیل است.

اما اگر مقصد از ابراز این سخنان و برگزاری چنین نشست‌هایی، صرفا برای ایجاد موج باشد، به تعبیری می‌توان این نشست‌ها را کمپاین‌هایی دانست که با استفاده از موضوعات روز در فضای سیاسی، هرازگاهی، از سوی نامزدان ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

دولت افغانستان نیز، در این زمینه هیچ تلاشی از خود نشان نمی‌دهد تا ابهامات در رابطه به اتهامات وارد شده در روزهای اخیر که به ارگ ریاست جمهوری نسبت داده شده را  ابهام‌زدایی کند.

داغ شدن مسایل مربوط به انتخابات و شکایت‌ها در این زمینه باید به طور کامل بررسی شود؛ زیرا این موضوعات زمینه و انگیزه‌ی تقلب‌های مردمی را در میان طرف‌داران کاندیداها تقویت می‌کند و ممکن است دلیل قانع کننده‌ای برای بسیاری از شهروندان، برای تلقب شود.

کمسیون مستقل انتخابات وظیفه دارد تا زمینه‌ی انتخابات شفاف را برای مردم آماده کند تا مردم بدون هیچ تردیدی به پای صندوق‌های رای حاضر شوند؛ ولی با اوضاعی که فعلا شاهد آن استیم، پیش از هر چیزی برای مردم چنین تلقین می‌شود که انتخابات پیش رو، یکی از پر تقلب‌ترین انتخابات‌های کشور خواهد بود.

در صورت ادامه‌ی این شرایط و استفاده‌ی دو طرف (حکومت و کاندیداها) از موضوع انتخابات، برای ایجاد بحث و کنترل افکار عمومی به نفع تیم انتخباتی‌شان، دو پی‌آمد منفی، ممکن است به وجود بیاید؛ اول ممکن است این مسأله آن عده‌ای را که به احزاب سیاسی و کاندیدای مورد نظر آن و یا هم دیگر نامزدان، تعلق خاطری دارند، تحریک کند تا دست به تقلب و عمل بالمثل بزنند. دیگر هم این که با چنین تبلیغاتی که از انتخابات به خورد مردم داده شده است، باوری به آن باقی نمانده و نتییجه‌ی این تبلیغات کم‌رنگی اشتراک کنندگان در انتخابات را سبب خواهد شد.