عبدالله عبدالله: پیشبرد پروسه‌ی صلح به معنای گذشتن از انتخابات نیست

عبدالرازق اختیاربیگ
عبدالله عبدالله: پیشبرد پروسه‌ی صلح به معنای گذشتن از انتخابات نیست

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات به معنای نادیده گرفتن پروسه‌ی صلح نیست و پیشبرد پروسه‌ی صلح نیز به معنای گذشتن از انتخابات نیست.

عبدالله عبدالله امروز چهارشنبه (۲۲جوزا) در یک نشست خبری گفت که تلاش‌ها به خاطر برگزاری انتخابات به معنای نادیده گرفتن پروسه‌ی صلح نیست،  زیرا مانع اصلی برای تحقق صلح طالبان‌اند.

آقای عبدالله با بیان این مطلب که طالبان نمی‌خواهند صلح کنند، تاکید کرد که به امید رفع شدن موانع صلح نمی‌توان برگزاری انتخابات را به تاخیر انداخت.

او گفت: «اگر شبی قبل از انتخابات و فردای انتخابات واقعا زمینه‌ا‌ی‌ برای تامین صلح مورد قبول مردم مساعد شود، مردم افغانستان از آن استقبال می‌کنند و یک لحظه و یک روز غفلت در این مورد را نمی‌پذیرند.»

به باور رییس اجرایی، حکومت و مردم باید به صورت جدی تلاش کنند تا موانع سد راه صلح را از میان بردارد، زیرا ادامه‌ی جنگ تمام فرصت‌های ممکن برای پیشرفت را از مردم می‌گیرد.

هم‌چنان آقای عبدالله ضمن اینکه اطمینان داد آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات گرفته شده، تاکید کرد که اشتراک مردم در پروسه‌ی ثبت نام تقویتی اولین گام در راستای موفقیت انتخابات ریاست جمهوری است.

او گفت: «من به حیث یک شهروند از مردم افغانستان تقاضا می‌کنم که با شرکت در این پروسه، آینده‌یشان را به دست خود رقم بزنند. این صحبت‌ها به هدف کمپین نیست. چون، کسی‌که ثبت نام می‌کند در روز انتخابات به فرد مورد نظرش رای می‌دهد.

آقای عبدالله در نشست امروز از کمیسیون انتخابات نیز خواست که استقلالیت خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حفظ کند.

این درحالی است که در ابتدای هفته‌ی جاری روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان آغاز شد. رییس کمیسیون انتخابات گفته است که برای هر رای‌دهنده، یک ورق رای‌دهی به محل رای‌دهی ارسال می‌شود و این امر، از امکان رای‌دهی چندین باره جلوگیری می‌کند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود