پایان نشست مسکو؛ سیاسیون افغانستان و نمایندگان طالبان روی آتش‌بس به‌توافق نرسیدند

علی شیر شهیر
پایان نشست مسکو؛ سیاسیون افغانستان و نمایندگان طالبان روی آتش‌بس به‌توافق نرسیدند

دومین روز نشستِ مسکو میان هیات طالبان و شماری از سیاسیون و شخصیت‌های جهادی افغانستان امروز پنج‌شنبه(۹جوزا) در پایتخت روسیه برگزارشد.

فوزیه کوفی، یکی از اشترا‌کنندگان نشست مسکو به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که توافق روی آتش‌بس سه‌روزه در روزهای عید رمضان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان، محور گفت‌وگوهای امروز نشست مسکو میان سیاسیون و نمایندگان طالبان در روسیه بوده است.

به گفته‌ی فوزیه کوفی، نه طالبان حاضر استند که در روزهای عید آتش‌بس کنند و نه سیاسیون که در نشست مسکو حضور دارند، پذیرفته‌اند که نیروهای خارجی به گونه‌ی آنی از افغانستان بیرون شوند.

او گفت: «آنان می‌گویند که در حضور نیروهای خارجی آتش‌بس ممکن نیست، اما حرف ما این است که خروج سریع نیروهای خارجی به هیچ‌وجه قابل قبول نیست که آنان بعدا هر نوع حکومت که خواسته باشند، تشکیل دهند».

روز نخست نشست مسکو میان طالبان و سیاسیون افغانستان دو روز قبل به بهانه‌ی گرامی‌داشت از صدمین سال‌گرد روابط دیپلوماتیک افغانستان و روسیه برگزار شد، اما روز گذشته به گونه‌ی رسمی نشست میان دو طرف آغاز شد.

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین، رنگین دادفر اسپنتا، کریم خرم، عطامحمد نور، کریم خلیلی، فوزیه کوفی و شماری دیگر از چهره‌های جهادی از افغانستان در این نشست حضور دارند. هم‌چنان ملا عبدالغني برادر، شیرمحمد عباس ستانکزی، شهاب الدین دلاور، سید رسول، عبدالسلام حنفي، ملا محمد فاضل، امیرخان متقي، عبداللطیف منصور، قاري دین محمد حنیف، محمد سهیل شاهین، ملا خیرالله خیرخواه، مولوي محمدنبي عمري، ملا نورالله نوري و مولوي محمدحسن افرادی اند که به نمایندگی از طالبان در این نشست شرکت کرده‌اند.

این در حالی است که دور قبلی نشست مسکو میان رهبران احزاب سیاسی افغانستان و طالبان به تاریخ ۱۷ دلو سال گذشته پایان یافته بود.

در قطعنامه پایانی آن دور مذاکرات آمده بود که تمام طرف‌های اشتراک کننده در نشست توافق کردند که تحقق صلح پایدار، سراسری و با عزت خواست تمام مردم افغانستان است که با مشارکت تمام افغان‌ها در پروسه صلح دست یافتنی خواهد شد.

هرچند حکومت تاکنون در مورد این دور نشست‌ میان طالبان و سیاسیون افغانستان واکنش نشان نداده است، اما رئیس جمهور غنی در مورد دور قبل این نشست گفته بودکه این‌گونه نشست‌ها ضمانت اجرایی ندارد.