احتمال رسیدن به توافق‌های نهایی در ششمین دور گفت‌وگوهای صلح

علی شیر شهیر
احتمال رسیدن به توافق‌های نهایی در ششمین دور گفت‌وگوهای صلح

مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان، امروز شنبه (۱۴ ثور)، ششمین دور گفت‌وگوهای صلح را در قطر پس از وقفه‌ی روز جمعه از سر گرفتند. این گفت‌وگوها روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شده بود.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در امور صلح افغانستان، امروز شنبه در صفحه تویتر خود در واکنش به اظهارات سخنگوی طالبان که گفته بود «خلیل‌زاد باید ایده‌ی به زمین‌گذاشتن سلاح‌های‌مان را فراموش کند»، گفته است که برآیند هر روند صلحی، این است که تمام طرف‌ها، سلاح خود را زمین بگذارند.

او تاکید کرده است: «موافقت برای کاهش خشونت به‌عنوان یک گام ضروری برای دست‌یابی به این برآیند، مسؤولیت اخلاقی همه‌ی طرف‌های درگیر است. ما آماده استیم.»

مقام‌های ایالات متحده‌ی امریکا می‌گویند که در ششمین دور گفت‌‎وگوهای صلح با نمایند‌گان طالبان در قطر، از آن‌ها خواسته‌اند که از جنگ دست بکشند و به صلح بپیوندند.

آقای خلیل‌زاد، در پایان دومین روز گفت‌وگوهایش با طالبان، در تویتر نوشت که او از این گروه خواسته است که سلاح‌شان را بر زمین بگذارند: «درگشایش این دور گفت‌وگوها، به طالبان تاکید کردم که افغان‌ها – که برادر و خواهر شما استند – می‌خواهند این جنگ پایان یابد. حالا زمان آن است که سلاح تان را به زمین بگذارید، خشونت را متوقف کنید و به صلح بپیوندید.»

این توییت‌ها اما واکنش گروه طالبان را به دنبال داشت. آنان اعلام کردند که زلمی خلیل‌زاد باید فکر این را که طالبان سلاح‌های خود را زمین بگذارند، از ذهنش دور کند.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان گفته است که به‌جای این خیال‌پردازی‌ها، باید به دولت ایالات متحده بگوید که به استفاده از زور و تحمیل کردن هزینه‌های انسانی و مالی بیشتر به حکومت افغانستان پایان دهد.

در این دور گفت‌وگوها، چهار موضوع اساسی – خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ارائه‌ی ضمانت مبنی بر این‌که از افغانستان هیچ کشور دیگری تهدید نخواهد شد، آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و کاهش خشونت‌ها در افغانستان – محور بحث آنان است.

مقام‌های امریکایی اعلام کرده‌اند، تا زمانی که روی این چهار موضوع توافق نهایی صورت نگرفته، روی هیچ موضوع دیگر پرداخته نخواهد شد.

احتمال توافقات نهایی

یک دیپلومات غربی که این مذاکرات را از نزدیک زیر نظر دارد، به رویترز گفته است که هیات ایالات متحده‌ی امریکا تحت ریاست زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی این کشور در امور صلح افغانستان، روی موضوع آتش‌بس تمرکز می‌کند تا زمینه‌ی ختم جنگ فراهم شود؛ اما طالبان به این خواست شان که اول نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند، تاکید خواهند کرد.

از سویی‌هم منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که در این نشست همچنان توافق خواهد شد که از خاک افغانستان برضد هیچ کشوری استفاده نشود.

مولوی قلم‌الدین، رییس سابق امر به معروف طالبان می‌گوید: «انتظار این است که در این دور نشست، آقای خلیل‌زاد بن‌بست ایجادشده را بشکند. امیدواری ما این است که مذاکرات طالبان و امریکا این بار به نتیجه‌ی نهایی برسند.»

خلیل‌زاد پیش از این دور مذاکرات با طالبان، سلسله سفرهایی به منطقه داشت. او با مقام‌های روسیه و چین در مسکو دیدار کرد و سپس به کابل سفر کرد و با مقام‌های حکومت افغانستان در مورد مذاکرات صلح تبادل نظر کرد. او سپس به پاکستان سفر داشت و با مقام‌های ملکی و نظامی این کشور در رابطه به روند صلح افغانستان دیدار کرد.

از سویی هم حکومت افغانستان از زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی خاص وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، می‌خواهد که در این دور گفت‌وگوهای صلح زمنیه‌ی گفتگوهای بین‌الافغانی را فراهم کند.

شورای عالی صلح افغانستان تاکید دارند که طالبان به خواست‌های برحق مردم افغانستان باید گوش دهند و مردم افغانستان عملا اراده‌ی خود را از طریق جرگه‌ی مشورتی صلح، برای آمدن صلح در این کشور نشان دادند.

اسدالله زایری، معاون سخنگوی این شورا می‌گوید: «تقاضای ما از طالبان این است که به‌خواست مردم افغانستان احترام بگذارند و گفت‌وگوهای رودررو را با مقام‌های افغان آغاز کنند. گفت‌وگوی مستقیم میان حکومت و طالبان به نفع طالبان است و این می‌تواند روند صلح را کمک‌های زیاد کند.»