امرالله صالح: افراد زورگو و اوباش باید در زندان بپوسند

علی شیر شهیر
امرالله صالح: افراد زورگو و اوباش باید در زندان بپوسند

مقام‌های وزارت داخله‌ی افغانستان می‌گویند که پرونده‌ی حمید خراسانی، به‌زودی تکمیل شده و به‌دادستانی کل فرستاده می‌شود. آنان تاکید دارند که با دستگیری باندهای مجرمان، جرایم جنایی به‌گونه‌ی چشم‌گیری در شهر کابل کاهش یافته است.

وزارت امور داخله‌ی افغانستان دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که پولیس کابل عبدالحمید خراسانی، شخصی که از او به‌عنوان یکی از مجرمان خطرناک در افغانستان یاد می‌شد را دستگیر کرده است. پیش از این نیز این وزارت برای دستگیری آقای خراسانی تلاش کرده بود؛ اما موفق نشده بود.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله‌ی افغانستان، به روزنامه صبح کابل می‌گوید که آقای خراسانی قبل از چاشت روز سه‌شنبه زمانی که در یک تظاهرات مدنی به حمایت از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کابل شرکت کرده بود و می‌خواست با پولیس درگیر شود، توسط قطعه خاص ۲۲۲ پولیس بازداشت شد.

آقای رحیمی گفت: «حلقه‌ی مصؤونیت برای مجرمان سازمان‌یافته و سطوح متوسط و پایین تنگ شده است و طی چهار ماه گذشته، با دستگیری حمید خراسانی، ۴۸ مجرم سازمان‌یافته از سوی وزارت داخله بازداشت شده‌اند.»

مقام‌های وزارت امور داخله‌ی افغانستان، همچنان از کاهش چشم‌گیر جرایم جنایی و حملات تروریستی در سراسر افغانستان خبر می‌دهند و تاکید دارند که در اثر اقدامات نیروهای امنیتی، جرایم سازمان‌یافته ۹۰ درصد، حملات ترویستی ۷۰ درصد و در کل میزان جرایم جنایی ۶۰ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که عبدالحمید خراسانی، در فهرست مجرمان سازمان‌یافته و سطوح بالای این وزارت قرار داشت که قبل از این نیز چندین‌بار با پولیس درگیر شده و موفق به فرار شده بود.

وزارت امور داخله‌ی افغانستان، در زمستان سال گذشته فهرست نام‌های افرادی را که به گفته‌ی این وزارت به «قتل، دزدی، آدم‌ربایی و مختل کردن نظم شهرکابل متهم‌ استند»، منتشر کرد.

در فهرستی که توسط این نهاد منتشر شد، نام ۲۲۲ نفر و با مشخصاتی از جمله نام پدر، محل اصلی سکونت و نوع فعالیت آنان آمده ‌است. محل فعالیت آنان نیز کابل، پایتخت افغانستان ذکر شده است.

این وزارت از شهروندان کابل خواسته بود تا در افشای هویت و محل زندگی این افراد با پلیس همکاری کنند.

عبدالحمید خراسانی کیست؟

پیش از این عبدالحمید خراسانی، اتهامات علیه خود را رد کرده بود و با نشر نوار تصویری در شبکه‌های اجتماعی، گفته بود که او از سال‌های ۱۳۹۵ جریان سیاسی‌ای را زیر نام «نهضت اسلامی مقاومت» ایجاد کرده بود که هدف آن دفاع از «ارزش‌های جهاد و مردم افغانستان» است.

او تاکید کرده بود که در جرایم جنایی دست ندارد و با گروه‌های تروریستی در ارتباط نیست. آقای خراسانی ادعا کرده بود که حلقاتی در پی ترور شخصیت او استند.

او در این پیام ویدیویی، هم‌چنان تاکید کرده بود که با امرالله صالح، سرپرست پشین وزارت امور داخله، دشمنی شخصی دارد: «گفتید ما آشوب‌گری کردیم، اخاذی کردیم… تمام اتهاماتی که از طرف شما وارد می‌شود، بی‌اساس و بی‌بنیاد است؛ باید مدارک قوی و شواهد و اسناد و تمامی مواد لازمه‌ی قانونی‌ای که یک جرم را بالای ما ثابت بکند، به مردم و رسانه‌ها ارایه کنید.»

امر بازداشت آقای خراسانی، در زمان سرپرستی امرالله صالح، در وزارت داخله هم‌زمان با ۱۶ تن از افرادی که متهم به غصب زمین، داشتن سلاح غیرقانونی، زورگویی و بی‌اعتنایی در برابر قانون بودند، صادر شده بود.

درآن زمان، پولیس به دستور آقای صالح، خانه‌ی خراسانی را محاصره کرد؛ اما موفق به بازداشت او نشد. آقای خراسانی در آن زمان در یک پیام ویدیویی زنده از طریق فیس‌بوک به سرپرست آن‌وقت وزارت داخله فحش و دشنام ناموسی داد.

امرالله صالح، روز گذشته، پس از بازداشت آقای خراسانی توسط پولیس، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت که آسیب‌های روحی‌ای که از سوی افراد زورگو و باج‌گیر به جامعه می‌رسد، کم‌تر از تروریزم نیست و جای چنین افراد پشت میله‌های زندان است.
آقای صالح در ادامه چنین نوشته است: « مدارا در برابر این طیف و گروه، نه تنها مصلحت نیست بلکه خیانت و جفاست. دولت نه‌تنها که این‌ها را در پشت میله‌های زندان بگذارد تا بپوسند، بلکه سردسته‌ها و حامیان علنی و پنهانی‌شان را نیز افشا ساخته و محاکمه کند. حمایت از قوای مسلح در برابر اوباش وظیفه‌ی وجدانی و انسانی همه‌ی ماست.»