برج بالابین قلعه‌ی غزنین فرو ریخت

محمد گوهری
برج بالابین قلعه‌ی غزنین فرو ریخت

برج بالابین، بزرگ‌ترین برج قلعه‌ی غزنین در شهر کهنه‌ی ولایت غزنی، در پی بارندگی‌های اخیر آسیب دیده و فرو ریخته است.

حسن‌رضا یوسفی، عضو شورای ولایتی غزنی، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که بارندگی‌های اخیر، به این برج آسیب رسانده بود و سرانجام، روز جمعه (۱۷جوزا) فرو ریخت.

او می‌افزاید: «برج بالابین فرو ریخته و متباقی برج‌ها هم در آستانه‌ی فرو ریزی قرار دارد. پیش از این حکومت مرکزی بودجه‌ای را به منظور بازسازی شهر کهنه اختصاص داده بود؛ اما در آن زمان تن این برج‌ها را کاه‌گل کردند و توجه جدی در این زمینه نداشتند.»

آقای یوسفی گفت که ساحات دیگر شهر کهنه‌ی ولایت غزنی نیز در حالت بدی به سر می‌برند که در آستانه‌ی فروریزی قرار دارند.

او تاکید کرد که ترمیم و بازسازی شهر کهنه، نیاز به بودجه‌ی هنگفتی دارد و تا زمانی‌که پول بیشتری روی ترمیم آن هزینه نشود، «جلوگیری از فرو ریختن آن ناممکن خواهد بود.»

این عضو شورای ولایت غزنی، گفت که ساحات دیگری که از جمله‌ی عابدات تاریخی محسوب می‌شوند نیز، از سوی زورمندان غصب شده و وزارت اطلاعات و فرهنگ، باید در این زمینه اقدام کند.

در همین حال، عارف نوری، سخنگوی والی غزنی می‌گوید که به زودی و بعد از توقف بارش باران، کار بازسازی این برج آغاز خواهد شد.

قربان‌علی، باشنده‌ی ولایت غزنی می‌گوید که برج‌های قلعه‌ی شهر کهنه، از عابدات تاریخی افغانستان محسوب می‌شود و دولت باید در راستای حفظ و مراقبت از آن، اقدام کند.

قلعه‌ی غزنین در شهر کهنه‌ی ولایت غزنی، از بناهاي تاريخي این ولایت است و قدامت چند صد ساله دارد. این بنای تاریخی، زمانی محل اقامت سلطان‌ محمود غزنوي بود که دارای ۳۶ برج است.

برج‌های قلعه‌ی غزنین، در جریان سال‌های اخیر، در نتیجه‌ی حوادث طبیعی و بی‌توجهی دولت، دچار آسیب‌های جدی شده است. دولت افغانستان، چند سال پیش، با استفاده از بودجه‌ی دولت آلمان، این برج‌ها را ظاهرا بازسازی کرده بود.

این در حالی است که چند هفته پیش، منارجام در ولایت غور نیز در اثر بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب، در آستانه‌ی فرو ریزی قرار داشت؛ اما در اثر تلاش‌های باشندگان محلی، مسیر سیلاب تغییر کرد و از فرو ریختن نجات یافت.