حکم بازداشت کرام‌الدین کریم صادر شد

محمد گوهری
حکم بازداشت کرام‌الدین کریم صادر شد

هم‌زمان با آغاز جام جهانی فوتبال زنان در فرانسه، کرام‌الدین کریم، رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، با محرومیت دایمی از فعالیت‌های ورزشی و پرداخت یک میلیون فرانک سویسی، از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال-فیفا- جریمه شد.

کمیته‌ی اخلاقی فیفا، نتیجه گرفته که آقای کریم از سمت خود سوءاستفاده کرده است.

این تصمیم فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) روز یک‌شنبه (۱۹جوزا) بعد از دیدار هیأت تصمیم‌گیری این فدارسیون، در مورد اتهام‌های کرام‌الدین کریم، گرفته شده است.

رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، چندی پیش به آزار و اذیت جنسی شماری از بازی‌کنان تیم ملی فوتبال زنان متهم شده بود.

فیفا مبلغ جریمه‌ی آقای کریم را معادل هشتاد میلیون افغانی و محرومیت فعالیت او در بخش فوتبال را به گونه‌ی دایمی اعلام کرده است. در خبرنامه‌ای که توسط این فدراسیون منتشر شده، آمده است که رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ به صورت متداوم پنج دختر از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

این تصمیم کمیته‌ی اخلاقی فیفا، در حالی اعلام می‌شود که خالده پوپل‌زی کاپیتان سابق و مدیر فعلی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان، در آستانه‌ی برگزاری جام جهانی زنان در فرانسه، چند روز پیش در یک گفت‌وگوی اختصاصی با دویچه وله، نگرانی‌اش را در پیوند به تحقیقات فیفا مبنی بر بررسی پرونده‌ی ادعای سوءاستفاده‌ی جنسی از اعضای تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان، اعلام کرده بود.

خالده پوپل‌زی گفته بود: «من انتظار نتایج تحقیقات فیفا را می‌کشم و همزمان نگران استم. نگرانی من به این خاطر است که آنان تنها به هیأت رییسه‌ی فدراسیون فوتبال تمرکز خواهند کرد و بخش‌های دیگر؛ مانند دبیرخانه و بعضی از اعضای مدیریت را که ما بر علیه آنان ادعا کرده‌ایم، فراموش کرده‌اند.»

اما خالده پوپل‌زی گفت که در مورد اثرگذاری درازمدت این تحقیقات تردید دارد. او علاوه کرده از آن جایی که جامعه‌ی افغانستان تحت سلطه‌ی مردان است و  زنان [در بخش‌‌های مختلف] از جمله ورزش باز داشته می‌شوند، نباید در پیوند به اثرگذاری این تحقیقات تعجب کرد.

تصمیم کمیته‌ی قضایی فدراسیون جهانی فوتبال بر اساس بررسی شکایت دست‌کم پنج دختر فوتبالیست گرفته شده است که آقای کریم را به آزار و اذیت جنسی مدوام متهم کرده بودند.

حدود شش و نیم ماه پیش، خالده پوپل‌زی مربی پیشین تیم ملی فوتبال زنان افغانستان، در گفت‌وگویی که با روزنامه‌ی گاردین داشته است، ادعا کرده بود که شماری از مسؤولان فدراسیون فوتبال کشور، از اعضای این تیم درخواست سکس داشته‌اند و دختران فوتبالیست را مورد آزار جنسی قرار داده‌اند. بانو پوپل‌زی در بخش دیگر گفت‌وگوی خود مدعی این شده بود که آقای کرام‌الدین کریم، رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، در دفتر کاری خود اتاق شخصی و مخصوصی دارد که در آن از ورزشکاران زن استفاده‌ی جنسی می‌کند.

با مطرح شدن این اتهامات به آقای کریم، فیفا به گونه‌ی موقت آقای کریم را از فعالیت‌های ورزشی منع کرد و دادستانی کل افغانستان نیز در واکنش به این اتهامات، پنج عضو فدراسیون فوتبال را ممنوع‌الخروج اعلام کرد که این افراد شامل رییس، مسؤول کمیته‌ی دروازه‌بانان، سکرتر جنرال، مسؤول ارتباطات و یک نفر از کارمندان فدراسیون فوتبال افغانستان است و گفت که این نهاد نیز بررسی‌های خود را آغاز کرده است. بدرفتاری با بازی‌کنان تیم ملی فوتبال زنان، در داخل افغانستان و نیز در یک کمپ آموزشی در اردن در ماه فبروری سال گذشته‌ی میلادی صورت گرفته است.

ادعاهای مبنی بر سوءاستفاده‌ی جنسی از بازی‌کنان تیم فوتبال زنان افغانستان، باعث شده تا خانواده‌های شمار زیادی از این دختران آنان را تحت فشار قرار دهند که به بازی‌شان پایان بدهند.

دادستانی کل افغانستان نیز، پس از چند ماه بررسی، روز یک‌شنبه (۱۹جوزا) حکم بازداشت کرام‌الدین کریم را صادر کرد.

در همین حال، جان بس، سفیر امریکا در کابل، از تصمیم کمیته‌ی اخلاقی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، استقبال کرده و از حکومت افغانستان خواسته است که تحقیقات خود را درباره‌ی آزار اذیت جنسی زنان فوتبالیست تکمیل کند و از تامین عدالت در این باره اطمینان دهد.

سفیر امریکا در کابل، تاکید کرده که زنان افغان باید مورد حمایت قرار گیرند و محیط مصؤون و عاری از آزار جنسی، برای آن‌ها فراهم شود تا به این ترتیب زنان در ادارات دولتی، مکاتب، مؤسسات خصوصی و یا میدان‌های فوتبال، از هر نوع آزار و اذیت مصؤون بمانند.

با وجود این، امیدها بر این است که تحقیقات کمیته‌ی اخلاقی فیفا، باعث توجه جهانی به مشکلات زنان ورزشکار در افغانستان شود.

خالده پوپل‌زی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در سال ۲۰۱۶ افغانستان را ترک کرد و اکنون در دانمارک به‌سر می‌برد. فدراسیون فوتبال افغانستان و شماری از بازی‌کنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان، این اتهامات را رد کرده بودند.