داعش با تجمع در کوه‌های شمال-شرق افغانستان، غرب را تهدید می‌کند

محمد گوهری
داعش با تجمع در کوه‌های شمال-شرق افغانستان، غرب را تهدید می‌کند

افراد گروه تروریستی داعش، در کوه‌های صعب‌العبور شمال-شرق افغانستان، تجمع کرده‌اند و در حال گسترش قلمرو و سربازگیری، برای حمله بر امریکا و دیگر کشورهای غربی استند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس، با شماری از مقامات امریکایی و افغان، گفت‌وگو کرده و به نقل از آن‌ها، گزارش داده که فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان، در حال گسترش است و این گروه، برای خود جنگ‌جویان تازه نفس استخدام می‌کند.

این مقامات، گفته‌اند که گروه تروریستی داعش با فعالیت‌های اخیر خود، برنامه‌ی حمله به امریکا و دیگر کشورهای غربی را طرح‌ریزی می‌کنند.

اجمل عمر، عضو شورای ولایتی ننگرهار، گفته است که داعش خاتمه نیافته و با سربازگیری‌های اخیر خود، تلاش دارد تا وارد سایر ولسوالی‌های افغانستان شود.

اسوشیتدپرس، افزوده است که گروه تروریستی داعش، در شماری از ولسوالی‌های ننگرهار و کنر، می‌جنگند؛ «جنگی که سبب شده تا صدها خانواده از خانه‌های خود بی‌جا شوند.»

فرمان‌الله شیرزاد، فردی که به خاطر این جنگ، از خانه‌ی خود در ولایت ننگرهار بی‌جا شده، گفته است که گروه تروریستی داعش، خطرناک است و به هیچ چیزی رحم نمی‌کند.

این خبرگزاری، در ادامه افزوده است که حضور گروه تروریستی داعش در بخش‌های کوهستانی ولسوالی سرخ‌رود ولایت ننگرهار، (در نزدیکی غار توره‌بوره، مکانی که اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین گروه تروریستی القاعده در آن پنهان شده بود)، یک تهدید جدی است.

صفی‌الله امرخیل، فرمانده‌ی پولیس ولایت ننگرهار، تاکید کرده است که دولت افغانستان، جلو فعالیت گروه تروریستی داعش را خواهد گرفت.

نهادهای امنیتی گفته‌اند که در جریان دو سال اخیر، در نتیجه‌ی حملات هوایی و زمینی، صدها تن از افراد گروه تروریستی داعش در افغانستان کشته شده‌اند.

اما با آن هم، شماری از مقامات استخباراتی گفته‌اند که جنگ‌جویان جنبش اسلامی ازبیکستان، چچینف هند، بنگله‌دیش، چین و شماری از کشورهای دیگر، سبب شده که فعالیت داعش در ولایت‌های شمالی، به خصوص فاریاب و جوزجان پابرجا باقی بماند.

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب، در این باره گفته است که گروه تروریستی داعش، در قوش تپه‌ی جوزجان، حضور خود را اعلام کرده و بخشی از سربازان این گروه، از ولایت فاریاب به آن‌جا رفته‌اند.

آقای فایق افزوده است: «امین‌الدین، مسؤول گروه تروریستی داعش در ولسوالی دشت‌ارچی ولایت کندز، در این زمینه فعالیت می‌کند و این موضوع، یک تهدید جدی محسوب می‌شود.»

گروه تروریستی داعش چند سال است که در ولایت ننگرهار و بعضی از ولایت‌های شمالی و جنوبی افغانستان فعالیت دارد. ننگرهار یکی از مراکز مهم فعالیت این گروه، در سال‌های گذشته بود و برای از بین بردن این گروه، نیروهای دولتی افغانستان با هماهنگی نیروهای خارجی، بیش‌ترین علمیات را در برابر این گروه در ولسوالی‌های همین ولایت راه‌اندازی کردند.

هرچند در نتیجه‌ی عملیات نیروهای امنیتی، فعالیت گروه داعش در شرق افغانستان کاهش یافت؛ اما از بین نرفته است. گروه تروریستی داعش ولایت ننگرهار را از همان ابتدا پایتخت شاخه‌ی خراسان‌شان انتخاب کرده و مراکز مستحکمی در این ولایت برای‌شان ایجاد کردند.