دیدار سران دو همسایه؛ غنی و عمران‌خان در گفت‌وگوی یک ساعته چه گفتند؟

علی شیر شهیر
دیدار سران دو همسایه؛ غنی و عمران‌خان در گفت‌وگوی یک ساعته چه گفتند؟

شماری از آگاهان سیاسی تاکید دارند که دیدار محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در شهر مکه‌ی عربستان سعودی، جنبه‌ی انتخاباتی دارد تا تلاش برای صلح.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان روز جمعه (۱۰ جوزا) با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در شهر مکه‌ی عربستان سعودی دیدار کرد.

نعیم الحق دستیار ویژه‌ی نخست‌وزیر پاکستان در صفحه‌ی تویترش نوشته است که که رهبران این دو کشور حدود یک ساعت روی مسایل مختلف باهم صادقانه و دوستانه صحبت کرده‌اند.

با این حال آگاهان سیاسی تاکید دارند که در این مقطع زمانی، چنین دید و بازدیدها بیشتر روی انتخابات و حکومت آینده‌ی افغانستان تمرکز دارد.

ادریس رحمانی، پژوهش‌گر افغان مقیم امریکا به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که هر حکومتی در افغانستان باشد، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چه از نگاه امنیتی و چه از نگاه به‌دست آوردن رای در مناطق جنوبی افغانستان، به‌همکاری پاکستان نیاز دارد.

آقای رحمانی تاکید کرد: «در انتخابات گذشته هم آقای کرزی در نزدیک‌های انتخابات با پاکستانی‌ها در این مورد صحبت می‌کرد. حکومت کنونی نیز از اسلام‌آباد در مقابل برخی امتیازهایی که قایل می‌شوند، می‌خواهد که طالبان را مجبور کنند حداقل در روزهای انتخابات، امنیت را بر هم نزنند.»

از سویی هم احمد سعیدی، اگاه سیاسی تاکید دارد که آقای غنی برای تنظیم این دیدار با نخست‌وزیر پاکستان، تلاش‌های زیادی به‌خرچ داده است.
آقای سعیدی گفت: «قبل از آنکه عمران‌خان به سعودی برود، حمدالله محب مشاور امنیت ملی و آقای اندرابی سرپرست وزارت داخله‌ی افغانستان به پاکستان رفتند و تفاهم کردند که دو رهبر در عربستان سعودی با هم ببینند.»

او تاکید دارد که عربستان سعودی نیز در تنظیم این دیدار نقش داشته است: «ولیعهد عربستان سعودی که دوست زیاد پاکستان است، او هم بر این ملاقات پافشاری داشت. یعنی وساطت عربستان و هیات افغان که به پاکستان رفته بودند، زمینه را آماده کردند تا اشرف غنی و عمران خان با هم ببینند.»

استقبال امریکا از نزدیکی کابل- اسلام‌آباد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان، از دیدار محمد اشرف غنی و عمران خان، در حاشیه‌ی چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی، استقبال کرده است.

زلمی خلیل‌زاد، در برگه‌ی تویتر خود نگاشته است روابط افغانستان و ‌پاکستان ثابت کرده که کلید رسیدن، عملی شدن و بهترسازی فرصت‌های ارتباط، همبستگی و پیش‌رفت در منطقه است.

آقای خلیل‌زاد تاکید کرده است که ایالات متحده، از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

ادریس رحمانی، پژوهشگر افغان مقیم امریکا

ادریس رحمانی، پژوهش‌گر افغان مقیم امریکا می‌گوید که استقبال امریکا از دیدار سران دو همسیایه به این جهت است که هرقدر کابل و اسلام‌آباد روابطش بهتر شود، ماموریت امریکا برای صلح ساده‌تر می‌شود.

آقای رحمانی تصریح می‌کند: «بدون شک هر دیدار و گفت‌وگویی میان سران دو کشور، سبب کاهش نسبتی میزان خشونت‌ها خواهد شد. بنابر این سطح تنش‌ها هرقدر پایین بیاید، احتمال این‌که گفت‌وگوهای صلح بهتر نتیجه دهد، بیشتر می‌شود.»

براساس اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در دیدار سران دو کشور که روز جمعه در شهر مکه‌ی عربستان سعودی صورت گرفت، در باره‌ی مناسبات دو جانبه، اتصال منطقه‌ای، تجارت، صلح، امنیت و مبارزه با «تروریسم» بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

در این دیدار دو طرف گفته که در سفر «قریب‌الوقوع» رییس جمهور غنی به پاکستان بر سر این موضوعات بحث‌های مفصل‌تر، صورت خواهد گرفت.

نخست وزیر پاکستان در این دیدار تعهد کشورش را برای افغانستان با ثبات ابراز کرده و گفته که برای پاکستان اتصال منطقه‌ای، روند صلح و مبارزه با «تروریسم» مهم است، زیرا باعث از بین بردن فقر و رفاه مردم منطقه می‌شود.

محمد اشرف غنی، در این دیدار مشکل بسته بودن فضای پاکستان را برای هواپیمان‌های افغانستان و استفاده از حریم فضایی پاکستان به مقصد هند را با عمران خان مطرح کرده و عمران خان، وعده سپرده که در زمینه‌ی حل این مشکل توجه خواهد کرد.

با تشدید تنش میان هند و پاکستان در اواخر زمستان سال ۱۳۹۷، پاکستان حریم هوایی خود را مسدود کرد و هیچ هواپیمایی اجازه عبور از حریم هوایی این کشور را نداد.

ناتو نیز به‌تازگی میان افغانستان و پاکستان میانجی‌گری کرده و خواستار کاهش فوری خشونت‌ها از پاکستان شده است.

نماینده‌ی ملکی ناتو در افغانستان، در توییتی اعلام کرده است که در دیداری با مقامات پاکستانی، در مورد روند صلح و کاهش خشونت‌ها گفت‌وگو کرده است.

نیکلاس کی، نوشته است که وی در این دیدارها، در مورد «فرصت تاریخی صلح در افغانستان»، کاهش فوری خشونت‌ها در این کشور و شروع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، با مقامات حکومت پاکستان صحبت کرده است.