سازمان ملل: هدف باید یک چیز باشد؛ آغاز رسمی مذاکرات بین الافغانی

علی شیر شهیر
سازمان ملل: هدف باید یک چیز باشد؛ آغاز رسمی مذاکرات بین الافغانی

در کنار ایالات متحده‌ی امریکا -که رهبری اصلی پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان را دارد- و  روسیه که دو بار میزبان نشست بین‌الافغانی صلح بوده، کشورهای دیگری نیز در این گفت‌وگوها دخیل شده است.

پاکستان، چین، آلمان و قطر از جمله کشورهایی است که به‌تازگی نقش‌شان را در این گفت‌وگوها بیش‌تر کرده‌اند.

پاکستان، امروز شنبه میزبان نشست بین‌الافغانی صلح با حضور ۳۰ چهره‌ی سیاسی افغانستان در ایالت پنجاب این کشور است. گلب‌الدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی، عطامحمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی، عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و حامد گیلانی، رییس حزب معاذ ملی، افرادی‌اند که به منظور شرکت در این نشست به پاکستان سفر کرده‌اند. طالبان تاکنون در مورد حضورشان در این نشست چیزی نگفته‌اند.

از سویی‌هم کو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین، روز پنج‌شنبه در نشست خبری سفر هیأت طالبان را به این کشور تایید کرد. او تاکید کرد که ملا عبدالغنی برادر، نماینده‌ی طالبان در قطر، و چند تن از همکارانش اخیرا به چین آمده بودند؛ اما زمان دقیق آن را مشخص نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین، افزوده است که «چین به افغان‌ها کمک می‌کند که مشکلات‌شان را خودشان از طریق گفت‌وگو حل کنند و سفر اخیر طالبان نیز یک بخش مهم تقویت گفت‌وگوهای صلح بود. در این دیدار هردو جانب از نتیجه‌ی گفت‌وگوها راضی بودند و توافق کردند که ارتباط‌شان را حفظ کرده و به همکاری‌ها برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران افغانستان و مبارزه با تروریزم ادامه دهند.»

چین که یکی از متحدان نزدیک پاکستان است، همزمان روابط اقتصادی و سیاسی‌اش با کابل را عمیق تر کرده است. این کشور همچنان تلاش می‌کند که این دو همسایه‌ی پرتنش را به هم نزدیک‌تر کند. وانگ یی، مشاور دولت و وزیر خارجه‌ی چین در ماه دسمبر به کابل سفر کرد.

در کنار پاکستان و چین، به‌تازگی سازمان ملل اعلام کرده است که کشورهای آلمان و قطر روی سازماندهی «گفت‌وگوی بین‌الافغانی» کار می‌کنند. به گفته‌ی سازمال ملل، این تلاش‌ها به هدف شروع مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان صورت می‌گیرد.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس هیأت نمایندگی این سازمان در افغانستان (یوناما) روز چهارشنبه به شورای امنیت گفت: «گفت‌وگوهای مستقیم میان ایالات متحده و طالبان با حمایت وسیع بین‌المللی ادامه دارد.»

او افزود که در کنار این تلاش‌های ایالات متحده امریکا، افغانستان و برخی شرکای بین‌المللی‌اش، به ویژه آلمان و قطر، برای گفت‌وگوی بین‌الافغانی آمادگی می‌گیرند. آقای یاماموتو جزئیات بیش‌تر در این مورد نداد و تاریخ این گفت‌وگو را نیز مشخص نکرد.

نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل تاکید دارد که «همه‌ی این تلاش‌ها باید یک هدف داشته باشد؛ آغاز مذاکرات رسمی میان حکومت افغانستان و طالبان و رسیدن به یک توافق صلح»

در موقعیت توافق

مقام‌های ایالات متحده‌ی امریکا می‌گویند که این کشور در گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان به دست‌آوردهایی نایل آمده‌ است که ممکن به‌زودی در موقعیتی قرار گیرد تا پیش‌نویسی را که حاوی تعهدات طالبان است، نهایی کند.

رودنی هنتر، هماهنگ‌کننده‌ی امور سیاسی امریکا در سازمان ملل متحد که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، گفت که پس از نهایی شدن این پیش‌نویس، در مورد چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بحث صورت خواهد گرفت. با این حال، او تاکید کرد که حضور نیروهای خارجی در افغانستان، مشروط به وضعیت افغانستان خواهد بود.

پیش از این یکی از سخنگویان گروه طالبان در تویتر خود نوشته بود که در گفت‌وگوها با امریکا، روی مسأله‌ی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به توافق رسیده؛ اما این ادعا از سوی زلمی خلیل‌زاد، فرستاده‌ی امریکا برای صلح افغانستان رد شد.

با این حال، آقای هنتر در این مورد اشاره کرده: «ایالات متحده به طالبان تصریح کرده که آماده‌ی کاهش نیروهای نظامی در افغانستان است؛ اما روی رقم نظامیان و یا جدول زمانی خروج به توافق نرسیده‌ایم. موضع نهایی نیروهای خارجی، با دولت و پس از توافق صلح تعیین خواهد شد.»