طالبان به صلح باور ندارند

تقی‌الله تقی
طالبان به صلح باور ندارند

همزمان با خوشبینی‌ها از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح ، طالبان صبح روز دوشنبه (۱۰سرطان) ریاست لوژستیک و انجنیری وزارت دفاع افغانستان را هدف قرار دادند و بار دیگر امیدهایی که برای صلح ایجاد شده بود را به عالم ناامیدی و یأس تبدیل کردند.

مهاجمان انتحاری ابتدا با یک موتر بمب، این بخشی از وزارت دفاع را هدف قرار دادند و پس از آن چندین مهاجم دیگر وارد این ریاست شده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

بر بنیاد آمار وزارت صحت عامه افغانستان در این حمله نزدیک به ۱۲۰ تن زخمی شدند و شش تن دیگر نیز جان باخته است. همچنان وزارت داخله گفته است که بیش از ۲۱۰ غیرنظامی نیز از محل رویداد نجات داده شده‌اند.

یک‌ روز پیش از این حمله نیز طالبان یک انفجار را در ولایت کندهار انجام دادند که در نتیجه‌ی آن هشت کارمند کمیسیون انتخابات این ولایت جان باختند.

مسؤولیت هر دو رویداد را طالبان برعهده گرفتند.

طالبان درحالی حملات‌شان در مقابل نیروهای امنیتی و غیرنظامیان بیش‌تر می‎‌کنند که از سه‌ روز به این طرف، هفتمین دور گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و هیأت این گروه در قطر ادامه دارد.

یکی از سخنگویان دفتر سیاسی طالبان در قطر، در سومین روز این نشست‌ها گفت که آنان برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آماده استند؛ اما زمانی این گفت‌وگوها آغاز خواهد شد که جدول خروج نظامیان خارجی در حضور ناظران بین‌المللی اعلام شود.

این درحالی است که روز گذشته وزارت خارجه‌ی افغانستان اعلام کرد که قرار است تا کم‌تر یا بیش‌تر از دو هفته‌ی دیگر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح برگزار شود. تا کنون مشخص نیست که این گفت‌وگوها میان طالبان و حکومت افغانستان صورت خواهد گرفت و یا بخشی از سیاسیون این کشور.

گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح به چه قیمتی‌ خواهد بود؟

با آغاز این دور گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، انتظار می‌رفت که سرانجام این‌گفت‌وگوها دریچه‌ای را برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح باز کند؛ اما با حمله‌ی روز گذشته‌ی طالبان، بار دیگر این روزنه‌ها بسته‌ شد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با واکنش‌ شدید در برابر این حمله، گروه طالبان را مزدور، منافق، تروریست و تروریست‌پرور خوانده و این حمله‌ی تروریستی را نکوهش کرد.

آقای عبدالله تاکید کرد که گروه مزدور، منافق، تروریست و تروریست‌پرور طالب، از یک‌سو سخن از صلح می‌زند و از سوی دیگر به شهروندان بی‌دفاع و مراکز غیرنظامی حمله‌ می‌کند.

از سویی ‌هم صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری نیز در یک نشست خبری گفت که طالبان با حمله‌ی روز گذشته در کابل ثابت کردند که این گروه هیچ اعتنایی به صلح ندارد.

او افزود: «هنوز هم طالبان به‌عنوان گروهی که در عقب این‌گونه حمله‌ها استند، ثابت می‌کنند که هیچ‌ اعتنایی برای صلح ندارند، اما این طرف حکومت و مردم افغانستان که صلح برای‌شان اولویت دارد در قسمت صلح تلاش خواهند کرد تا صلح تامین شود.»

درهمین حال شماری از کارشناسان به این باورند که گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان سبب صلح و ثبات دایمی نمی‌شود. احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که اگر صلح نیم‌بندی میان امریکایی‌ها و طالبان به وجود آید، شکننده خواهد بود و هیج امیدواری برای صلح و ثبات دایمی در افغانستان نیست.

آقای سعیدی تاکید می‌کند که زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان تلاش می‌کند تا آتش‌بسی برای چند وقت محدود ایجاد شود؛ اما طالبان پافشاری می‌کنند تا زمانی که جدول زمانی خروج نیروهای خارجی مشخص نشود، آتش‌بس صورت نخواهد گرفت.

این همه درحالی صورت گرفته است که در این اواخر عملیات شبانه‌ی نیروهای امنیتی افغان علیه طالبان نیز بیش‌تر شده است. دولت افغانستان اعلام کرده است که نیروهای امنیتی این کشور عملیات شبانه ‌را بیش‌تر کرده‌اند.

 گفته می‌شود که رهبری این عملیات‌ها برعهده‌ی «فرماندهی نیروهای ویژه» است. مقام‌های امنیتی گفته‌اند که تمرکز این عملیات بر پناهگاه‌های مهم شورشیان، قاچاقچیان و آدم‌ربایان است و شماری از فرماندهان شورشیان هدف این حملات قرار گرفته‌اند.