غنی به طالبان: به احترام ماه رمضان، به تقاضای مردم پاسخ مثبت بدهید

صبح کابل
غنی به طالبان: به احترام ماه رمضان، به تقاضای مردم پاسخ مثبت بدهید

رییس جمهور غنی از طالبان خواسته است که به احترام ماه رمضان، به تقاضای مردم پاسخ مثبت بدهند و از جنگ دست بردارند.

رییس جمهور غنی، در پیام ویدیویی به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان، گفته است: «ماه مبارک رمضان ماه صلح و آشتی است، از طالبان می‌خواهم که به این ماه مبارک احترام بگذارند و به تقاضای صلح و آشتی مردم، لبیک بگویند، زمان آن رسیده که به فتنه‌گری و جنگ خاتمه داده شود و به دور از ترس انتحار و انفجار همه در فضای امن زندگی کنند».

رییس‌جمهور غنی در این پیام، به مردم اطمینان داده است که پس از این، قطع‌نامه‌ی لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح بخش بزرگی از سیاست صلح دولت را تشکیل داده و تا تحقق کامل آن، پی‌گیری خواهد شد.

او هم‌چنان تاکید کرده است که دولت افغانستان از هر اقدامی در جهت صلح و آشتی استقبال می‌کند.

آقای غنی از نیروهای امنیتی نیز خواسته است که در جریان ماه رمضان، به حفاظت از مردم توجه کرده و زمینه را برای عبادت آن‌ها در یک فضای امن و آرام مساعد سازند.

لویه جرگه‌ی مشورتی صلح، روز دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۹ ثور) در کابل برگزار شد و پس از ۵ روز، با صدور قطعنامه‌ی ۲۳ ماده‌ای در پیوند به چگونگی صلح افغانستان با طالبان، روز جمعه (۱۳ ثور) به پایان رسید.

در قطعنامه‌ی این جرگه بر آتش‌بس دوام‌دار و بدون قید و شرط از آغاز ماه رمضان، آغاز مذاکرات رسمی میان حکومت و طالبان، حفظ نظام جمهوری اسلامی افغانستان و بازگشایی دفتر طالبان در داخل این کشور، اصلاحات در شورای عالی صلح و تبادله اسیران میان حکومت و طالبان تاکید شده است.

محمداشرف غنی، در مراسم اختتامیه‌ی جرگه‌ی مشورتی صلح، اعلام کرد که آتش‌بس فوری، رهایی زندانیان طالب و دادن دفتر به طالبان در داخل افغانستان را می‌پذیرد، اما گروه طالبان، این جرگه را یک نشست نمایشی از سوی حکومت و تلاشی برای نجات رییس جمهور غنی از انزوا خوانده و پیشنهادات این جرگه را رد کرده است.