مردم در سالنگ‌ها خاک تنفس می‌کنند

محراب الدین ابراهیمی
مردم در سالنگ‌ها خاک تنفس می‌کنند

بزرگ‌راه سالنگ که نُه ولایت شمال و شمال‌شرق را به مرکز کشور وصل می‌کند و راه ترانزیتی بنادر مهم تجاری کشور به حساب می­رود، با وجود سرازیر شدن میلیون‌ها دالر کمک از کشورهای بیرونی، هنوز به حالت مخروبه باقی مانده و در درازای ۱۸ سال اخیر، هیچ­نوع بازسازی‌ای که بتواند مردم را از مشکلات بیرون کند، در آن صورت نگرفته است.

باشندگان دو طرف شمالی این شاهراه می­گویند که در اثر تنفس هوای خاک‌آلودِ برخواسته از تردد وسایط با امراض زیادی به ویژه مشکلات تنفسی گرفتار استند و کودکان‌شان به بیماری‌های هم­چون اسهالات و توبرکلوز دچار شده‌اند.

امیدالله، یکی از باشندگان ولسوالی خنجان که پدر ۴ فرزند می­باشد، می‌گوید که بیش‌ترین بخش درآمد مالی وی که از راه کشاورزی و باغ‌داری به دست می‌آید، به تداوی فرزندانش که گرفتار بیماری تنفسی و اسهالات استند، به مصرف می­رسد.

حمیدالله، یکی دیگر از باشندگان این ولسوالی می‌افزاید که آلوده شدن هوای این منطقه و خاک برخواسته از سرک و گازات تولید شده از وسایط، بر حاصلات زراعتی آنان نیز تأثیرات منفی به جا گذاشته است که همه ساله کشاورزان و باغ‌داران دو طرف این بزرگ­راه از این بابت، زیان‌های بزرگ مالی را متقبل می‌شوند.

وی بدین باور است که دستان پیدا و پنهانی در رهبری وزارت فواید عامه با عمل‌کرد مافیایی‌شان، مانع بازسازی این شاهراه می­شوند و از مخروبه باقی ماندن سود می­برند.

در عین حال، دانش­آموزان در ولسوالی خنجان نیز می­گویند که خاک برخواسته از جاده، همواره فضای صنف‌های درسی آنان را مختل می­کند و هرازگاهی نیز، از ترس مصاب شدن به امراض، سبب ایجاد اختلال در درس‌های آنان می­شود.

رفت و آمد صدها موتر مسافربری و باربری که هرکدام سبب بلند شدن خاک و دود در هوا می‌شود، حتا سبب شده که آب‌های موجود در این منطقه که مردم از آن استفاده می­کنند، نیز آلوده شوند.

داکتران در ولسوالی خنجان می­گویند که هوای آلوده، میزان امراض تنفسی را افزایش داده است که کودکان قربیان اصلی این فضای ناپاک استند.

محمداسماعیل محمدی، آمر کلنیک روستایی للمه در ولسوالی خنجان می‌گوید که در جریان ۳ ماه اول سال ۱۳۹۸ به تعداد ۳۸۰ تن از کودکانی که مصاب به مرض اسهالات استند، به این درمان­گاه برای درمان مراجعه کرده‌اند.

به گفته‌ی او، همچنان ۶۷۰ نفر طفل و نزدیک به ۶۰۰ تن از بزرگ‌سالان که گرفتار امراض تنفسی به ویژه توبرکلوز می­باشند، در این درمان­گاه به ثبت رسیده‌ است.

آقای محمدی، علت افزایش امراض را همین هوای آلوده می­خواند که از تردد وسایط به بار می‌آید.

شاهراه سالنگ در سال‌های اخیر، برای چندین بار اسفالت و ترمیم شده است؛ اما به گفته‌ی مردم، به علت بی­توجهی مسؤولان و بی‌کیفیتی کار، با گذشت اندک زمانی دوباره تخریب شده است.

این شاهراه که از بُعد تجاری نیز جایگاه مهمی دارد، به علت خراب بودن آن برای تجار نیز چالش‌های فراوانی را به بار آورده است.

عبدالسلام، یکی از دوکان‌داران ولایت بغلان می­گوید که خراب ماندن شاهراه سالنگ، بر کار آنان نیز صدمه وارد می­کند و به دلیل بلند بودن کرایه‌ی موترها، قیمت‌ها نیز در بازار بلند می­رود.