ملاامام مسجدی در فراه، اعضای خانواده‌ی خود و همسایه‌اش را تیرباران کرد

محمد گوهری
ملاامام مسجدی در فراه، اعضای خانواده‌ی خود و همسایه‌اش را تیرباران کرد

مسؤولان در ولایت فراه می‌گویند که ملاامام مسجدی در این ولایت، اعضای خانواده‌ی خود و همسایه‌اش را به گلوله بسته است.

شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه، به روزنامه‌ی صبح کابل، می‌گوید که این رویداد روز یک‌شنبه (۱۹جوزا) در مربوطات ولسوالی خاک‌سفید ولایت فراه صورت گرفته است.

او می‌افزاید: «این ملاامام مسجد که باشنده‌ی روستای رنگین‌آباد ولسوالی خاک‌سفید است که نخست اعضای خانواده‌ی خودش را تیرباران کرده و هنگامی‌که همسایه‌اش از او می‌پرسد که چرا این کار را کرده، داخل خانه‌ی آن‌ها نیز می‌شود و اعضای دو خانواده‌ی همسایه‌اش را نیز به گلوله می‌بندد.» آقای نعیمی، می‌گوید که در این رویداد، ۱۱ نفر جان باخته‌ و پنج نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

در همین حال، حاجى جمعه، ولسوال خاك‌سفيد، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که پنج زن، سه کودک و یک مرد بزرگ‌سال در میان کشته شدگان استند.

تاکنون انگیزه‌ی این رویداد، مشخص نشده است؛ اما گفته می‌شود که خشونت‌های خانوادگی، دلیل اصلی آن بوده است.

ولسوالی خاک سفید ولایت فراه، به گونه‌ی کامل در تصرف هراس‌افگنان طالب قرار دارد که دسترسی حکومت به این ملاامام را ناممکن کرده است.

شماری از باشندگان ولسوالی خاک‌سفید، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گویند که هراس‌افگنان طالب، این ملاامام مسجد را بازداشت کرده‌اند. گفته می‌شود که طالبان، او را در یک دادگاه صحرایی، محاکمه کرده‌اند؛ اما از سرنوشت او تا کنون اطلاعی در دست نیست.

خیر محمد نورزی، عضو شورای ولایتی فراه، می‌گوید: «شاید این ملاامام مسجد از سوی طالبان مجازات نشود، چرا که طالبان در برخی مواقع در دادگاه‌های صحرایی، جانب‌دارانه عمل کرده‌اند.»

اعضای شورای ولایتی فراه، می‌گویند که یکی از دلایل وقوع رویدادهای خونین این چنینی، دسترسی مردم به سلاح است و تا زمانی که تجهیزات نظامی از نزد مردم جمع‌آوری نشود، وقوع چنین رویدادهایی، امکان‌پذیر خواهد بود.

ملاامام‌های مساجد در افغانستان، همواره متهم به استفاده‌های سوء در کارهای‌شان استند و تا کنون موارد جرمی فراوانی از آن‌ها، به ثبت رسیده است. شماری از این امامان مساجد، متهم به همکاری با گروه‌های تروریستی‌اند. در کابل، هرات، سمنگان، بلخ، ننگرهار، لوگر و ولایت پروان، بارها ملاامان مساجد از سوی نیروهای امنیت ملی بازداشت شده‌اند.

برخی از آن‌ها، در شماری از ولایت‌های افغانستان، با استفاده از منبر مسجد، برای گروه‌های تروریستی تبلیغ می‌کنند و در سربازگیری برای این گروه‌ها، نقش بارزی دارند.

گذشته از این، شماری از آن‌ها متهم به تجاوز و آزارهای جنسی کودکانی‌اند که نزدشان برای آموزش قرآن می‌روند. در سال‌های گذشته بارها امام‌های مساجد در ولایت‌های مختلف، از جمله در شمال افغانستان، پس از تجاوز به کودکان بازداشت شده‌اند. این موضوع، تنها به کودکان خلاصه نشده است و در موارد زیادی، به بانوان و مردها نیز تجاوز کرده‌اند.

در چند سال گذشته، بارها مواردی مثل قتل نیز که عوامل آن امامان مساجد بودند، گزارش شده است. به عنوان مثال، در ماه قوس سال گذشته، یک ملا امام مسجد در روستای گرمابک شهر فیروزکوه ولایت غور، همسر جوان خود را سربرید و از محل رویداد، فرار کرد.

بر اساس یکی از موارد دیگری که در سال جاری گزارش شد، ملاامام مسجدی، ساختمان یک مکتب را در منطقه‌ی صوفی‌قلعه‌ی شهر ایبک ولایت سمنگان، غصب کرده و از آن به‌عنوان خانه‌ی شخصی‌اش استفاده می‌کرد.

در همین حال، برخی، وزارت حج و اوقاف را متهم به بی‌خبری از عمل‌کرد امامان مساجد کرده و می‌گویند که این وزارت، توانایی نظارت از کارهای آنان را ندارد.