نهادهای حامی رسانه‌های افغانستان: میل تفنگ نمی‌تواند تعیین کننده‌ی کار رسانه‌‌ای باشد

عبدالرازق اختیاربیگ
نهادهای حامی رسانه‌های افغانستان: میل تفنگ نمی‌تواند تعیین کننده‌ی کار رسانه‌‌ای باشد

طالبان اخیرا هشدار داده‌اند در صورتی که رسانه‌های دیداری و شینداری افغانستان به تبلیغات منفی خود برضد‌ این گروه پایان ندهند، از سوی آنان هدف قرار خواهند گرفت.

در خبرنامه‌ای که از سوی طالبان به نشر رسیده، آمده است که شماری از رسانه‌ها، تبلیغاتی را نشر می‌کنند که در آن بر ضد این گروه بد و رد گفته می‌شود و مردم را بر ضدشان تحریک می‌کند.

این گروه با تعیین مهلت یک هفته‌ای از تمام رسانه‌ها خواسته‌اند که دست از این تبلیغات بردارند. «اگر در ظرف یک هفته تمام رادیوهای محلی، (اف ام و غیر اف ام)، تلویزیون‌ها و باقی رسانه‌ها از هم‌چو عمل خود دست‌بردار نشوند، پس این رسانه‌ها به‌عنوان هدف نظامی قرار خواهند گرفت.»

همزمان با هشدار طالبان به رسانه‌های افغانستان، شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها در یک نشست خبری از کاهش ۵۰ درصدی خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای خبرداده‌اند.

عبدالمجیب خلوتگر، مسؤول اجرایی دفتر نی یا حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان، با آنکه از کاهش خشونت‌ها علیه خبرنگاران ابراز خرسندی کرده؛ اما درعین حال هشدار اخیر طالبان را نگران‌کننده خوانده است.

آقای خلوتگر در این نشست گفت؛ هر مشکلی که برای رسانه‌ها پس از یک هفته ایجاد شود، حکومت پاسخگو است. به گفته‌ی او، حکومت باید امنیت جان خبرنگاران و رسانه‌ها را تامین کند و برای جامعه‌ی رسانه‌ای اطمینان دهد.

خلوتگر گفت :«هر کسی یا گروهی در کار رسانه‌ها مشکل می‌بیند، ما یک راه‌کار قانونی داریم که بر مبنای آن عمل کند نه بر مبنای میل تفنگ.»

نگرانی نهادهای حامی رسانه‌ها از هشدار طالبان

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران و شماری از نهاد‌های دیگر حامی رسانه‌ها به شمول کمیته‌ی مصؤونیت، نسبت به اعلامیه‌ی هشدارآمیز طالبان واکنش‌ نشان داده‌اند.

این‌نهادها از کمیسیون نظامی طالبان خواسته‌اند که هشدار خود را پس گیرند؛ زیرا هدف قراردادن خبرنگاران در واقعیت هدف قرار دادن غیرنظامیان است و این جنایت جنگی به حساب می‌آید.

صدیق الله توحیدی، رییس کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که این اعلامیه کاملا بر ضد آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در افغانستان است؛ زیرا این مسأله‌ سبب محدودیت در کار اطلاع‌رسانی می‌شود.

آقای توحیدی گفت : «محدودکردن کار اطلاع‌رسانی خلاف قوانین است. هر جریان سیاسی، نمی‌تواند برای رسانه‌ها تکلیف تعیین کند. مخالفت با محتوای اعلانات یک بحث است؛ اما تهدید کردن که تا یک هفته‌ی دیگر باید اعلانات متوقف شود کار غیرقانونی است و بر ضد آزادی بیان پنداشته می‌شود.»

رییس کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران هم‌چنان تبلیغات را بزرگترین منبع تمویل رسانه‌ها در افغانستان خواند و گفت درصورتی که تبلغات رسانه‌ی متوقف شود، این مسأله زیان مالی برای رسانه‌ها خواهد شد.

به گفته‌ی صدیق الله توحیدی، حکومت مسؤول تامین امنیت شهروندان افغانستان است و نیروهای امنیتی نیز وظیفه دارند که امنیت خبرنگاران را تامین کنند.

نهادهای حامی رسانه‌ها و فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران می‌گویند که هرچند حکومت در راستای رفع تهدیدها علیه خبرنگاران و دسترسی آنان به اطلاعات اقداماتی روی دست گرفته‌ است؛ اما هنوز حکومت به‌عنوان بخشی از تهدیدها و عامل بسیاری خشونت علیه خبرنگاران پنداشته می‌شود.

با این همه، حکومت افغانستان بارها اعلام کرده است که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، مبارزان راستین آزادی بیان در این کشور استند و به همان اندازه که آزادی بیان در یک جامعه احترام می‌شود، ابزار آزادی بیان که خبرنگار و رسانه‌ها است، نیز باید احترام شوند.

هشدار طالبان در شرایطی سر داده می‌شود که سال ۲۰۱۸ میلادی، خونین‌ترین سال برای خبرنگاران بوده است. بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته‌ی میلادی حدود ۴۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته و زخمی شدند. همچنان در سال جاری خورشیدی نیز چندین خبرنگار از سوی هراس‌افگنان هدف قرار داده شده‌اند.