نگرانی‌ مسؤولان محلی از وضعیت شکننده‌ی امنیتی در غزنی

آذر آذرمن
نگرانی‌ مسؤولان محلی از وضعیت شکننده‌ی امنیتی در غزنی

نزدیک به یک سال پس از حمله‌ی طالبان بر ولایت غزنی، هنوز نگرانی‌ها از وضعیت بد امنیتی در این ولایت وجود دارد.

مسؤولان محلی ولایت غزنی، می‌گویند که درحال حاضر بیش‌ترین ولسوالی‌ها در این ولایت به دست طالبان قرار دارد. حکومت و نیروهای دولتی تنها در ساختمان ولسوالی‌ها حضور فیزیکی دارند.

به گفته‌ی این مسؤولان، حکومت هیچ‌ اقدامی برای بازپس‌گیری ولسوالی‌ها از دست طالبان نمی‌کند، درحالی که‌ کوچک‌ترین مانعی برای بازپس‌گیری این ولسوالی‌ها نیز وجود ندارد.

غلام سخی عمار، عضو شورای ولایتی غزنی، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که حکومت برای بازپس‌گیری ولسوالی‌ها از دست طالبان و تحکیم‌ پاسگاه‌های امنیتی در این ولایت هیچ کاری نکرده است.

این درحالی است که پنج‌شنبه (۶سرطان) طالبان بر ولسوالی ده‌یک این ولایت حمله کردند. آقای عمار می‌گوید که در این رویداد چهار سرباز پولیس کشته شدند و هشت تن دیگرشان زخم برداشتند.

گفته می‌شود که از یک ماه به این‌سو بخشی‌ از ولسوالی ده‌یک این ولایت در کنترل طالبان قرار دارد و دو شب قبل بر بخش دیگری از این ولسوالی حمله کردند.

وعده‌های حکومت در غزنی عملی نشده است

پس از حمله‌ی طالبان بر شهر غزنی، رییس‌جمهور غنی این ولایت را یک ولایت درجه‌ اول اعلام کرد و به تمام وزارت‌خانه‌ها و ریاست‌های مستقل دستور داد که با توجه به ارتقای ولایت غزنی به ولایت درجه یک، تشکیلات تمامی ادارات دولتی در آن ولایت، بر اساس تشکیلات یک ولایت درجه یک، ارتقا یابد.

مسؤولان محلی غزنی می‌گویند؛ با آن که بارها گزارش‌ وضعیت این ولایت را به حکومت ارایه کرده‌اند؛ اما تاکنون هیچ اقدامی برای بهبود امنیت غزنی صورت نگرفته است و با گذشت هر روز طالبان ساحات بیش‌تری را در این ولایت به دست می‌گیرند.

نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که بارها از وضعیت امنیتی این ولایت به حکومت گزارش داده‌اند؛ اما تا کنون کوچکترین اقدام برای بهبود امنیتی در این ولایت نشده است.

آقای فقیری می‌گوید طالبان نه تنها در ولسوالی‌ها خطرسازند که در مسیر راه‌ها منتهی به مرکز غزنی نیز حضور گسترده دارند.

به گفته‌ی او، طالبان در مسیر ولسوالی ناهور غزنی مسافران را از موتر پیاده کرده و از آنان عشر می‌گیرند و همواره دست به اذیت و آزار مردم می‌زنند. این درحالی است که حدود دو هفته قبل هراس‌افگنان طالب مسافران یک موتر را در منطقه‌ی قیاق پیاده کردند و یک‌تن‌شان را به گلوله بستند.

این همه درحالی است که نزدیک به یک سال قبل، هراس‌افگنان طالب از چندین استقامت بر مرکز ولایت‌ غزنی حمله کردند و برای چهار روز قسمت‌های زیادی از شهر را در کنترل خود گرفتند.

آن‌ها شهر غزنی را به آتش کشیدند، به نظامیان و غیر نظامیان شلیک کردند، دستگاه‌های مخابراتی و رسانه‌ها را آتش زدند، مارکیت‌های تجاری را غارت کرده و سوختاندند. بر اساس گزارش‌ها در حمله‌‌ی طالبان بر شهر غزنی، بیش‌تر از ۱۵۰ غیر نظامی و نزدیک به ۲۰۰ نظامی کشته شدند. ۳۰ هزار نفر نیز در این جنگ خانه‌های‌شان را ترک کردند. طالبان در جنگ غزنی حدود ۷۰۰ کشته دادند.