وارد شدن ملیون ها دالر زیان مالی از تخریبات شاهراه‌های‌ فاریاب به دولت افغانستان

محراب الدین ابراهیمی
وارد شدن ملیون ها دالر زیان مالی از تخریبات شاهراه‌های‌ فاریاب به دولت افغانستان

شاهراه‌های نمبر یک و نمبر دوم ولایت فاریاب که سرک حلقوی قیصار-لامان از آن می­گذرد، در سال‌های اخیر از سوی هراس افگنان طالب در چندین قسمت ویران شده و با از بین رفتن تاسیسات عام‌­المنفعه، ملیون‌ها دالر زیان مالی بر حکومت افغانستان وارد گردیده است.

به تاز­گی جنگ‌جویان طالبان شاهراه نمبر یک (جوزجان-میمنه)  را در مربوطات ولسوالی شیرین­‌تگاب با استفاده از «اسکواتور» از سه نقطه حفاری کرده‌اند که به گفته‌ی مسؤولان، این کار را به دستور استخبارات کشورهای بیرون انجام داده‌اند.

صبغت الله سیلاب، معاون شورای ولایتی فاریاب، به روزنامه صبح کابل می‌گوید که هراس‌افگنان طالب با استفاده از «اسکواتور» اسفالت شاهراه نمبر یک این ولایت را از چندین قسمت به درازای چهار متر کندن کاری کرده و گودال‌های بزرگی را به بار آورده‌اند.

به گفته‌ی او، پیش از این نیز بخش‌هایی از این شاهراه را طالبان تخریب کرده بودند؛ اما این بار به گونه‌ی بی‌پیشنه دست به تخریبات بیش‌تری زده‌اند.

در همین حال کریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب، می­گوید که هراس افگنان طالب، به دستور سازمان استخبارات کشورهای بیرونی برای از بین بردن تأسیسات عام­المنفعه، در حال ویران کردن اسفالت شاهراه‌های نمبر یک(میمنه-بلخ) و نمبر دو (میمنه-بادغیس) این ولایت استند.

یورش می­گوید که به تازگی طالبان در مربوطات ولسوالی شیرین تگاب ذریعه‌ی اسکواتور اسفالت شاهراه بلخ-میمنه را در سه قسمت ویران کرده‌اند که هرکدام گودال‌های حفر شده، به بیش از دو متر می­رسد.

وی می­افزاید، همچنان پیش از این نیز در شاهراه‌های نمبر یک و نمبر دوم این ولایت، بیش‌تر از صد قسمت با استفاده از ماین‌های کارگذاری شده  طالبان و کندن‌کاری‌ها ذریعه‌ی اسکواتور، تخریب شده است.

جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب علاوه می­کند که با وصل شدن شاهراه این ولایت به سرک حلقوی افغانستان، انتقال کالاهای بازرگانی به شمال کشور به هزینه‌ی پایین و آسان صورت می­گیرد که این کار سبب می‌شود به بازار پاکستان ضربه وارد کند.

به گفته‌ی آقای بیدار، از این لحاظ سازمان استخباراتی پاکستان، با استفاده از طالبان به شدت در تلاش ناامن‌سازی شاهراه‌های این ولایت استند تا مانع عملی شدن این پروژه‌ی بزرگ و حیاتی شوند.

از سویی هم انجنیر محمد فاروق عظیم، رییس فواید عامه‌ی این ولایت می‌گوید؛ پیش از این بخش‌هایی از شاهراه‌های فاریاب که از سوی طالبان تخریب می­شد، دوباره از سوی این اداره ترمیم می‌شد؛ اما به تازگی طالبان مانع این کار نیز شدند.

رییس فواید عامه‌ی فاریاب می­افزاید که کارمندان این اداره تا کنون قادر نشدند که تخریبات کلی این شاهراه‌ها را بسنجند که از این لحاظ زیان‌های مالی به میان آمده تثبیت نشده است.

اما سخنگوی پولیس فاریاب، به روزنامه‌ی صبح کابل تایید می­کند که زیان‌های مالی تخریبات شاهراه در این ولایت به ملیون‌ها دالر می­رسد.

بر اساس آگاهان، هر کیلومتر اسفالت سرک که به گونه‌ی معیاری ساخته شود، از چهار تا پنج­صد هزار دالر امریکایی هزینه بر می­دارد.

سرک حلقوی قیصار-لامان که کار ساخت بخش اول آن در سال ۱۳۹۶ از سوی وزارت فواید عامه‌ی کشور، با دو شرکت هندی و چینایی قرار داد شده بود، از ولایت فاریاب می­گذرد و ولایت‌های هرات و بادغیس را به شمال افغانستان وصل می­کند؛ اما به علت تهدیدات بلند امنیتی، تا کنون کار ساخت آن در ولایت فاریاب آغاز نشده است.