واکنش‌ها قبل از بازی ‌نهایی تیم فوتسال افغانستان با جاپان

عبدالرازق اختیاربیگ
واکنش‌ها قبل از بازی ‌نهایی تیم فوتسال افغانستان با جاپان

پانزده سال پس از تاسیس تیم فوتسال افغانستان، این تیم برای اولین بار توانسته است به دور نهایی قهرمانی فوتسال آسیا برسد؛ جایی که پیش از این حتا تا مرحله‌ی حذفی نیز راه نیافته بود.

ملی‌پوشان تیم فوتسال افغانستان، پیش از این که خود را جز فاینلیست‌های قهرمانی آسیا بیبنند، در مرحله‌ی گروهی با تیم‌های ایران و هنگ‌کنگ بازی کردند و توانستند بازی‌کنان هنگ‌‌کنگ را با تفاوت شش در برابر یک، شکست دهند؛ اما در مقابل ایران با تفاوت یک گول مغلوب شدند.

 در مرحله‌ی حذفی و نیمه‌نهایی، ملی‌پوشان کشور در برابر تایلند و اندونیزیا به میدان رفتند و هر دو تیم را با تفاوت یک گول از پیش رو برداشتند.

راه‌یابی تیم فوتسال کشور نه تنها در افغانستان، که در بیرون از کشور؛ جایی که هزاران مهاجر افغان زندگی می‌کنند، نیز با واکنش‌ها و استقبال زیادی مواجه شده است.

رییس جمهور غنی و رییس اجرایی حکومت ساعتی پس از راه‌یابی تیم فوتسال به دور نهایی این رقابت‌ها، آن را یک دست‌آورد بزرگ خواندند و ابراز امیدواری کردند که این تیم، قهرمان آسیا شود.

از سویی‌هم روح الله نیک‌پا، اولین مدال‌آور المپیک افغانستان در بخش تکواندو، پس از راه‌یابی تیم فوتسال به دور نهایی، عصر روز جمعه(۳۱جوزا) یکی از مدال‌های خود را به مربی و اعضای این تیم هدیه کرده است.

روح الله نیک‌پا به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که هدف او، حمایت از تیمی است که در بدترین شرایط پی‌هم به پیروزی رسیده است.

آقای نیک‌پا می‌گوید در شرایطی که هر روز خبر از جنگ، مردم افغانستان را آرزده خاطر می‎کند، پیروزی تیم فوتسال، می‌تواند لذت‌بخش‌ترین کار ممکن باشد.

در همین حال کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های متعدد نسبت‌ به پیروزی تیم فوتسال افغانستان داشته‌اند.

رقیه آزاده، یکی از کاربران شبکه‌های مجازی در برگه‌ی فیس‌بوک خود نگاشته است که بازی‌کنان ما با یک برد جانانه و شیرین جواب سال‌ها ستم، تبعیض و سکوت را خواهند داد .

او هم‌چنان نگاشته است :«از تیم ملی تان حمایت کنید، برای‌شان پست بگذارید، عکس پروفایل عوض کنید و بعد از برد یا باخت جشن شادی به پا کنید و هنگام بازگشت به استقبال‌شان بروید.»

هم‌چنان قرار است که به صورت همزمان در کابل و چندین ولایت‌ دیگر افغانستان از جمله مزارشریف، در مکان‌های عمومی مردم از طریق اسکرین‌های بزرگ این مسابقه را تماشا کنند.

حمایت ایرانی‌ها از تیم فوتسال افغانستان

از بامداد روز شنبه(۱سرطان) کاربران شبکه‌های مجازی در ایران نیز با گذاشتن پست در شبکه‌های مجازی از تیم ملی فوتسال افغانستان حمایت کرده‌ و برخورد پولیس این کشور با مهاجرین افغان را نکوهش کرده‌اند.

محسن نیکو‌منش، یک کاربر ایرانی در برگه‌ی فیس‌بوک خود نگاشته است: «طبیعی است که در چنین مسابقه‌ای ایرانیان طرفدار تیم افغانستان باشند. ده‌ها دلیل برای این حمایت قلبی و عقلانی وجود دارد، از جمله اشتراکات زبانی، تاریخی و فرهنگی. ستم‎‌های بی‌شمار رژیم جمهوری اسلامی و بخشی از مردم ایران به مهاجرین افغانستانی، برکسی پوشیده نیست؛ به ویژه محدودیت‌هایی که در شهر تبریز علیه این مهاجرین اعمال شده این حمایت را برای عدالت‌طلبان ضروری‌تر می‌کند.»

علی عبدی، یک تن از استادان دانشگاه و شهروند ایران نیز در برگه‌ی فیس‌بوک ضمن این که از تیم فوتسال افغانستان حمایت کرده، ممنوعیت‌هایی که علیه مهاجران افغان در این کشور وضع شده را شرم‌آور خوانده است.

او ابزار امیدواری کرده که تیم فوتسال افغانستان با برد شرین و شادی تمام به این کشور برگردد.

شادی هواداران تیم فوتسال افغانستان در راه تبرز ایران

قرار است ملی‌پوشان کشور در فرجامین دیدار خود مقابل چاپان در استدیوم شهر تبریز بازی کنند. دولت ایران اعلام کرده، مهاجران افغانی که مدرک قانونی دارند، می‌توانند در دیدار نهایی تیم افغانستان با جاپان شرکت کنند.

 پس از آن که دولت ایران اجازه‌ی ورود مهاجران قانونی افغان را به شهر تبریز داد، صدها تن از مهاجران افغان از دیگر شهرهای این کشور به سمت تبریز حرکت کرده‌اند. آنان با بر افراشتن بیرق سه رنگ افغانستان، پیروزی قبل از مسابقه را جشن می‌گیرند و به این باور استند که برد و باخت تیم ملی کشور، به معنای قهرمانی است.

عبدالرزاق ممرک، سرمربی تیم فوتسال افغانستان؛ اما ابراز امیدواری کرده و گفته؛ نتیجه‌ای که از بازی در مقابل جاپان به دست می‌آید، بتواند وحدت ملی و افتحار را برای مردم افغانستان به آرمغان بیاورد.