ولسوالی دولت‌آبادِ ولایت بلخ در تسلط طالبان

هما همتا
ولسوالی دولت‌آبادِ ولایت بلخ در تسلط طالبان

در آستانه‌ی گفت‌وگوهای صلح با طالبان، این گروه ولسوالی‌های ولایت بلخ را آماج حملات‌شان قرار داده‌اند. طی یک سالِ اخیر با ناامن شدن ولایات شمال کشور مانند فاریاب، سرپل و جوزجان، دامنه‌ی این ناامنی‌ها به مناطق دیگری در شمال نیز رخنه کرده است. یکی از ولسوالی‌هایی که در نتیجه‌ی این ناامنی‌ها به لانه‌ی طالبان مبدل شده است، ولسوالی دولت‌آباد در شمال‌غرب شهر مزارشریف است. نزدیک به چهار روز می‌شود که نیروهای طالبان، به فرماندهی مولوی روحانی، در تمام قریه جات این ولسوالی مستقر شده‌اند و تنها مرکز ولسوالی به دست نیروهای دولتی است. اوضاع امنیتی در این ولسوالی نگران‌کننده عنوان شده است و باشندگان محل، می گویند که تا کنون دولت در این زمینه هیچ‌گونه همکاری‌ای نکرده است.

مردم از هراس طالبان در رابطه به افشاکردن اوضاع در این ولسوالی از ذکر هویت‌شان خودداری می‌کنند. یک منبع که نخواست نامش برده شود در گفت‌وگو با روزنامه‌ی صبح کابل می گوید که مستقر شدن طالبان در این ولسوالی آرامش نسبی مردم محل را به هم زده است. در دو روز اول حضور طالبان مکاتب در این ولسوالی بسته بودند و دانش‌آموزان از تعلیم بازداشته شدند. کارمندان دولتی و نیروهای اربکی از ولسوالی فرار کرده‌اند و به شهر مزار پناهنده شده‌اند.

به گفته‌ی این منبع: « قبل از این که طالبان در این ولسوالی مستقر شوند با بزرگان محل و قریه‌دارها دیدار کرده‌اند و از آن ها طلب زکات کرده‌اند، که این امر به دلیل مساعد نبودن وضعیت اقتصادیِ مردم محل، به یک مقوله‌ی نگران‌کننده تبدیل شده است و مردم به بهای حفظ جان‌شان، مجبوراند تا خواسته‌های طالبان را برآورده کنند که باعث مختل شدن چرخه‌ی طبیعی زندگی مردم در این ولسوالی شده است.»

آقای یوسف شاروال، ولسوالِ ولسوالی دولت‌آباد، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی صبح کابل، موجودیت ناامنی در این ولسوالی را تایید کرده و می افزاید که از میان ۵۷ قریه تنها ۷ قریه تحت حاکمیت دولت بوده و متباقی قریه‌ها در تسلط کاملِ نیروهای طالبان می‌باشد. آقای شاروال، ادعای مردم محل را در رابطه به همکاری نکردن حکومت افغانستان در راستای برقراری امنیت در این ولسوالی رد می‌کند. او، همچنان می افزاید که طالبان در تمام قریه‌های تحت تسلط‌شان، مرکزیت‌هایی برای خود ایجاد کرده‌اند.

مردم این ولسوالی از راه زراعت و مال‌داری امرار معیشت می‌کنند که به دلیل کمبود آب در سال‌های اخیر، تولیدات زراعتی مردم به میزان چشم‌گیری کاهش یافته است، و طالبان نیز از حاصلات زراعتی و مال‌داری مردم این ولسوالی طلب زکات می‌کنند که برای مردم فشارهای مالی و اقتصادی را در پی دارد.

یکی از باشندگان این ولسوالی در گفت‌وگو با صبح کابل می گوید که، از سال ۹۷ بدینسو، اوضاع امنیتی در این ولسوالی نگران‌کننده بود؛ اما دولت در این زمینه توجهی نکرد تا اینکه طالبان پیش‌روی کردند و امروز در تمام قریه‌ها مستقر شده‌اند. مردم اعتمادشان را نسبت به حکومت افغانستان از دست داده‌اند و نمی‌توانند به حکومت تکیه کنند. او همچنان می افزاید که، طالبان در مساجد این ولسوالی، بر ضد حکومت افغانستان سخن می‌رانند و از مردم می‌خواهند تا به صفوف نیروهای امنیتی و پولیس نپیوندند و با امارت اسلامی همکاری کنند.

به گفته‌ی مردم محل، طالبان شب‌ها به پوسته‌های امنیتی اندکی که در این ولسوالی موجود است، حمله می کنند که یکی از این پوسته‌ها، پوسته‌ی قریه‌ی پای مشهدِ‌ این ولسوالی است. در پی این حملات شبانه‌ی گروه طالبان، به نیروهای طالبان و نیروهای امنیتی تلفاتی وارد شده است که آمار دقیق آن در دست نیست.

این همه در حالی است که فرماندهی پولیس ولایت بلخ، موجودیت ناامنی‌ها در این ولسوالی را رد می‌کند. آقای عادل‌شاه، سخنگوی پولیس ولایت بلخ، می‌گوید که، تمام این حرف‌ها، شایعه‌های طالبان است که در پی به هم ریختن آرامش مردم استند.

ولسوالی دولت‌آباد، یکی از ولسوالی‌های درجه‌دوم ولایت بلخ است و مسافت کمی با مرکز شهر دارد. طالبان مسقتر در دولت‌آباد، با استفاده از سرحدات این ولسوالی، توانسته‌اند تا مناطق دشت شور و سیاه‌گِرد در شهر مزارشریف رخنه کنند که تهدید جدی‌ای برای باشنده‌های شهر مزارشریف محسوب می شود.