ولسوال گذرگاه نور ولایت بغلان متهم به قتل همسرش شد

محراب الدین ابراهیمی
ولسوال گذرگاه نور ولایت بغلان متهم به قتل همسرش شد

مردی در ولایت بغلان، ادعا می‌کند که نورمحمد گذر، ولسوال گذرگاه نور، دختر باردارش را به قتل رسانده است.

عبدالبشیر، آموزگار لیسه‌ی نسوان ولسوالی گذرگاه نور ولایت بغلان، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید: «حلیمه دخترم که شش ماهه باردار بود، زن دوم نور محمد گذر، ولسوال گذرگاه نور بود و در یک دسیسه، از سوی شوهرش با شلیک تفنگچه کشته شده است.»

او می‌افزاید که دخترش ۲۰ سال سن داشته و دست‌کم یک‌ونیم ماه قبل، از سوی شوهرش با شلیک گلوله، به قتل رسیده است.

عبدالبشیر، علاوه می‌کند که ولسوال گذرگاه نور، پس از قتل دخترش، به او تماس گرفته و ادعا کرده که این رویداد، در شلیک تفنگ‌داران ناشناس بر منزلش صورت گرفته است.

زهره، مادر دختری که به قتل رسیده است، می‌گوید: «چند وقت پیش از این که دخترم کشته شود، برادر ولسوال به من تماس گرفت و تهدید کرد که دخترم ره می‌کشد، برادر ولسوال گفت که حلیمه در خانه‌ی ما اختلاف می‌اندازه.»

زهره می‌گوید که پیش از این، دخترش از سوی شوهر و اعضای خانواده‌ی شوهرش، مورد لت و کوب قرار گرفته بود.

خانواده‌ی حلیمه، می‌گویند که دخترشان، چهار سال قبل با ولسوال گذرگاه نور ازدواج کرده بود و زمانی که به قتل رسید، شش ماه از بارداری‌اش می‌گذشت. پدر و مادر حلیمه، خواستار مجازات عاملان قتل دخترشان استند.

در همین حال، نورمحمد گذر، این اتهامات را رد می‌کند. او به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که حلیمه، در پی شلیک تفنگ‌داران ناشناس به قتل رسیده است. او می‌افزاید که پدر زنش نیز در این قتل دست داشته‌است.

آقای گذر می‌گوید که پدر زنش، پول هنگفتی از او قرض‌دار است و به خاطر این که پول را نپردازد، قصد جان او را کرده است.

عدم آگاهی خانواده‌ها از قانون و به کیفر نرسیدن عاملان خشونت در برابر زنان، عواملی استند که به گفته‌ی فعالان حقوق زن، سبب شده است که زنان همچنان قربانی شوند.

بر اساس آمارهای منتشر شده، در جریان دو سال گذشته، ۸۲۰ مورد خشونت در برابر زنان در شمال-شرق افغانستان به ثبت رسیده که از این میان، تنها ۲۶ مورد آن قتل می‌باشد.