گزارش تازه‌ی سازمان ملل: طالبان همزمان با گفت‌وگوهای صلح برای القاعده پناه‌گاه‌های امن فراهم می‌کنند

سخی خالد
گزارش تازه‌ی سازمان ملل: طالبان همزمان با گفت‌وگوهای صلح برای القاعده پناه‌گاه‌های امن فراهم می‌کنند

منبع: فِرست‌پُست

نویسنده: پراوین سوامی

دهلیِ نو به اساس گزارش تازه‌ی گروهی از پژوهش‌گرانِ سازمان ملل، رهبری طالبان برای گروه‌هایی چون لشکر طیبه، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی، منابع مالی و پناه‌گاه‌های امن فراهم می‌کند تا به این وسیله هند را مورد هدف قرار دهد. در گزارش تیم نظارت رسمی و پشتیبانی تحلیلی سازمان ملل آمده است: «جنگجویان خارجی، در مناطق زیر تسلط طالبان در چندین ولایت افغانستان مانند سابق به فعالیت‌های‌شان ادامه می‌دهند.»

مسؤولان در اداره‌ی اطلاعات و وزارت خارجه، از مدت‌ها پیش هشدار داده بودند که گفت‌وگوهای جاری به رهبری امریکا در پیوند به تقسیم قدرت با طالبان، می‌تواند افغانستان را یک‌بار دیگر به مرکز تجمع گروه‌های تروریستیِ اسلام‌گرا مبدل کند.

گزارشی که هفته‌ی گذشته توسط تیم نظارت رسمی و پشتیبانی تحلیلی سازمان ملل تهیه شده است، آشکار می‌کند که طالبان «با گروه‌های القاعده، شاخه‌ی القاعده در شبه‌قاره‌ی هند، شبکه‌ی حقانی، لشکر طیبه، حرکت اسلامی ازبیکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و همچنان نزدیک به بیست گروه منطقه‌ای و جهانی در تبانی قرار دارد و روابط گسست‌ناپذیری با این گروه‌ها برقرار کرده است.»

از دید مقامات ضدتروریزم در دهلی جدید، مضاف بر لشکر طیبه‌ی پاکستانی که مسؤول راه‌اندازی حملات ۲۶//۱۱ و چندین حمله‌ی دیگر در هند است، حضور القاعده در شبه‌قاره‌ی هند به رهبری سمیع‌الحق، جهادیِ تولدیافته در هند، یک تهدید بالقوه جدی است.

پس از مواجه شدن با فشارهای شدید بین المللی، تحریم‌های ممکن اقتصادی و تهدیدات هند مبنی بر راه‌اندازی حملات فرامرزی، پاکستان ادعا کرده است که زیربناها و پایگاه‌های آموزشیِ جهادی‌ها را ویران کرده است؛ اما مقامات اطلاعاتی هند در هراس استند که بعضی از این گروه‌ها در نقاط مرزی افغانستان دوباره جابه‌جا نشده باشند.

در هفته‌های اخیر، بخش تحلیل و پژوهش نیز اطمینان داده، تهدیداتی که از سوی افغانستان متوجه هند می‌شود –به شمول اقدامات سیاسی- را از بین خواهد برد.

یک افسر اطلاعاتی هند می‌گوید: «از دید ما، احتمال دارد که «آی‌اس‌آی» از ابتدای برقراری روابط ناگسستنی‌اش با گروه‌های چون طالبان و لشکر طیبه به دنبال این جابه‌جایی بوده باشد.»

این یافته‌های دهشت‌ناک سازمان ملل، در حالی بیرون داده می‌شود که گفت‌وگوکنندگانِ ایالات متحده به ریاست زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی این کشور برای مصالحه در افغانستان روی خروج نیروهای غربی از افغانستان در بدل متوقف‌شدن فعالیت‌های تروریستی توسط طالبان، به توافق رسیده‌اند.

مقامات دولت افغانستان، با وجود مواجهه با عملیاتِ خشنِ طالبان که در پی‌آمد آن ۲۵ ولسوالی از ۴۲۱ ولسوالی کشور به تصرف طالبان درآمد و منازعات دوام‌دار رهبران حکومت، هشدار داده‌اند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به طالبان اجازه خواهد داد که به خواسته‌های‌شان برسند.

این گزارش بیان می‌کند: «القاعده، ذیل چتر طالبان فعالیت‌هایش را وسیع‌تر کرده است و نسبت به سال‌های پیش فعال‌تر شده‌ است.» بر اساس یافته‌های این گزارش، القاعده برعلاوه‌ی قدرت‌مندشدن در بدخشان و پکتیکا، در مناطق مرزی افغانستان-پاکستان به همکاری نزدیک با لشکر طیبه و شبکه‌ی حقانی متمرکز شده‌ است.

گزارش سازمان ملل توضیح می‌دهد که به اساس ارزیابی‌ها، طالبان با به دست آوردن سالانه ۴۰۰ میلیون دالر از راه قاچاق تریاک، ظرفیت تسلیحاتی‌شان را بلند برده‌اند و تعداد سربازان‌شان را تا ۶۵ هزار جنگجو رسانده‌اند؛ همچنان نصف این تعداد افراد جنگ‌ندیده استند.

طالبان، به خصوص توانایی‌شان را در جنگ‌های شبانه با خریداری دوربین‌های تک‌چشم که از قابلیت دید در شب برخوردار است، افزایش داده‌اند.

سازمان ملل، تحریم‌های مشخص بین‌المللی بر طالبان وضع کرده که تاثیری نگذاشته؛ زیرا اعضای این گروه «به هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی به ارزش میلیون‌ها دالر امریکایی، به کشورهای خلیج سفر کرده‌اند.»

گزارش می‌افزاید: «افرادی که منافع قانونیِ تجارتی‌شان در کشورهای خلیج و بلوچستان وابسته است، نیز به طالبان پول واریز می‌کنند و با طالبان منافع مشترک دارند.»

گزارش می‌رساند که به ویژه در قضایای فیض‌الله خان نورزی و مَلِک نورزی که «به وسیله‌ی حمل و نقل اجزای ماشین‌آلات از جاپان به طالبان پول واریز می‌کنند و حمایت مالی می‌کنند» صدق می‌کند. در گزارش‌های مختلف سازمان ملل آمده است که حتا از طریق برادران نورزی «طالبان در جاپان، امارات متحده‌ی عرب و پاکستان تجارت‌ می‌کنند.»