ریاست جمهوری امریکا گفت‌وگوهای صلح با طالبان را لغو کرد

عبدالرازق اختیاربیگ
ریاست جمهوری امریکا گفت‌وگوهای صلح با طالبان را لغو کرد

درحالی که قرار بود امروز یک‌شنبه (۱۷سنبله) نشستی میان دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا و طالبان در کمپ دیوید برگزار شود؛ اما ریاست جمهوری این دیدار  را لغو کرده و همزمان با آن گفت‌وگوهای صلح با طالبان را نیز متوقف کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در یک رشته تویت، دلیل لغو گفت‌وگوهای صلح با طالبان، حمله‌ی این گروه در منطقه‌ی شش درک کابل که در آن یک سرباز امریکایی و چندین غیر نظامی کشته شدند، عنوان کرده، زیرا طالبان مسؤولیت آن رویداد را برعهده گرفته است.

آقای ترامپ تاکیدکرده است که طالبان با چنین حملات می‌خواهند موقف شان در مذاکرات صلح را تقویت کنند؛ اما بی خبر از این که با چنین کار شان، موقف خود را بدتر ساخته اند.

به گفته‌ای او، در صورتی که طالبان نتوانند در جریان گفت‌وگوهای صلح آتش‌بس کنند، پس  گفت‌‎وگو با این گروه نیز بی‌معنا خواهد بود. «چند دهه‌ی دیگر آنان (طالبان) تمایل به جنگ دارند.؟»

در همین حال، ساعتی پس از این گفته‌های دونالد ترامپ، ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که حکومت به زودی موقف خود را در این مورد اعلام خواهد کرد.

صدیق صدیق، سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه‌ی تویتر خود نگاشته است:« دولت افغانستان موقف رسمی خود را در مورد انکشافات اخیر در پروسه صلح با طالبان به زودی اعلان می‌کند.»

از سویی‌هم برخی منابع از دفتر سیاسی طالبان به بی بی سی فارسی گفته اند که قرار است امروز یک نشست فوری میان رهبران طالبان برگزار شود و در مورد تصمیم اخیر امریکا بحث و گفت‌وگو کنند.

تصمیم ریاست جمهوری امریکا مبنی بر لغو گفت‌وگوهای صلح با طالبان در حالی گرفته می‌شود که به تازگی دور نهم گفت‌وگوها میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح با طالبان پایان یافت.

آقای خلیل‌زاد در پایان این دور گفت‌وگوها، هفته‌ی پیش به کابل آمد و جزئیات توافق‌نامه با طالبان را با رهبران حکومت وحدت ملی شریک ساخت. او نسبت به نه دور مذاکرات خوشبینی‌های زیادی داشت و اعلام کرده بود که با امضای این توافق‌نامه، خشونت‌ها در افغانستان کاهش خواهد یافت.

اما با این همه امیدواری‌ها در جریان یک هفته‌ی اخیرا نه تنها که حملات طالبان کاهش نیافته که چندین برابر نیز شده است. در جریان یک هفته‌ی گذشته افزون بر چندین حمله‌ی تروریستی بزرگ در کابل، چند ولایت و ولسوالی تا مرز سقوط به دست این گروه پیش رفته است.

ظاهرا تصمیم ریاست جمهوری امریکا نیز پس از حمله‌ی اخیر طالبان در منظقه‌ی شش درک کابل گرفته شده است.