قطع کامل شبکه‌های مخابراتی در ولایت بغلان

محراب الدین ابراهیمی
قطع کامل شبکه‌های مخابراتی در ولایت بغلان

مرد ۶۰ ساله‌ای، تنها برای یک دقیقه صحبت کردن با پسرش ۳۴۰ افغانی کرایه‌ی موتر می‌پردازد و از ولسوالی نهرین به شهر پلخمری آمده است تا احوال سلامتی پسرش را که در ارتش کار می‌کند، جویا شود.

او در ازای پرداخت کرایه موتر و طی کردن ۳ ساعت فاصله، کمتر از دو دقیقه صحبت کرده است؛ زیرا یک هفته می‌شود قطع شدن شبکه‌های مخابراتی و خبرهای منتشر شده از جنگ، سبب نگرانی‌های او و خانواده‌اش شده است.

از میان ۱۳ ولسوالی ولایت بغلان، در ۹ ولسوالی آن که تهدیدات امنیتی وجود دارد، خدمات شبکه‌های مخابراتی از یک هفته بدینسو به طور ۲۴ ساعته قطع شده و باشندگان آن، ارتباط شان را با بیرون از دست داده‌ اند.

شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان نیز با مشکل مخابراتی روبه‌رو است. پس از حمله‌ی طالبان بر این شهر که یک‌شنبه شب هفته‌ی گذشته صورت گرفت، خدمات مخابراتی خصوصی در آن نیز قطع شد که سرانجام دو روز پیش دوباره از سر گرفته شده است؛ اما قطع وصل صدا و بر قرار نشدن تماس، هنوز وجود دارد و تنها شبکه‌ی مخابراتی سلام با وجود داشتن مشکلات تخنیکی در مرکز ولایت بغلان، برای مردم خدمات مخابراتی ارائه می‌کند.

ولسوالی‌های اندراب، بنو، ده‌صلاح، خوست و فرنگ، از ولسوالی‌هایی است که در حال حاضر مردم به شبکه‌های مخابراتی دست‌رسی دارند.

قطع بودن شبکه‌ها، در کنار این که نگرانی‌هایی را به بار آورده است، سبب شده است که اطلاعات از رویدادها در این ولایت در حال جنگ، به بیرون انتقال نیابد.

مسؤولان در وزارت مخابرات و تکنالوژی، دلیل قطع شدن شبکه‌های مخابراتی را تهدیدات امنیتی می‌خوانند.

شیرشاه نوابی، سخنگوی این وزارت، به روزنامه‌ی صبح کابل گفت که پس از حمله‌ی طالبان بر شهر پلخمری و افزایش تحرکات این گروه، شبکه‌های مخابراتی خدمات شان را در این ولایت قطع کرده اند.

آقای نوابی، ضمن این که زمان فعال شدن دوباره‌ی آن را روشن نکرد، گفت که تهدیدات امنیتی سبب غیر فعال شدن شبکه‌های مخابراتی خصوصی شده است.

او تأکید کرد که شبکه‌ی مخابراتی دولتی سلام، متعهد بر ارائه‌ی خدمات است و به گونه‌ی ۲۴ساعته فعال می‌باشد؛ در حالی که این شبکه تنها در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان فعال است

گروه طالبان نیز به میان آمدن چالش مخابراتی را ناشی از مشکلات امنیتی می‌دانند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید: «شبکه‌های مخابراتی به خاطر مسائل امنیتی قطع شده و با برطرف شدن آن دوباره فعال خواهد شد.»

پیش از این، در بیشتر ساحات ولایت بغلان شبکه‌های مخابراتی، خدمات شان را از طرف شب متوقف می‌کردند؛ اما غیر فعال شدن ۲۴ ساعته‌ی آن تازه است.