ولسوالی ینگی‌قلعه‌ی ولایت تخار به دست طالبان سقوط کرد

محراب الدین ابراهیمی
ولسوالی ینگی‌قلعه‌ی  ولایت تخار به دست طالبان سقوط کرد

ولسوالی ینگی‌قلعه‌ی ولایت تخار پس از دو روز درگیری‌های سنگین، سرانجام شام روز دوشنبه (۱۸ سبنله)  به دست طالبان سقوط کرده است.

محمدجواد هجری، سخنگوی والی تخار، صبح امروز (۱۹ سنبله) به روزنامه‌ی صبح کابل گفت که ولسوالی ینگی‌قلعه ساعت شش شام روز دوشنبه به هدف جلوگیری از تلفات افراد ملکی از سوی نیروهای امنیتی ترک شده است.

هر چند آقای هجری می‌گوید که نیروهای امنیتی  به یک کیلومتری مرکز ولسوالی ینگه قلعه رفته اند؛ اما تأکید می‌کند که به زودترین فرصت عملیات پس‌گیری دوباره آغاز می‌شود.

در همین حال  وفی‌الله رحمانی، رییس شورای ولایتی تخار، می‌گوید که ولسوالی ینگی‌قلعه پس از حملات شدید طالبان که از روز یک‌شنبه به این‌سو ادامه داشت، شام روز دوشنبه  به گونه‌ی کامل به تصرف طالبان درآمده است.

به گفته‌ی او، حملات طالبان از روز یک‌شنبه به این‌سو بالای مرکز این ولسوالی ادامه داشت و به علت نرسیدن نیروهای کمکی، به گونه‌ی کامل به دست طالبان سقوط کرده است.

 آقای رحمانی می‌افزاید، پیش از این حکومت تنها در مرکز ینگی‌قلعه حاکمیت داشت و بیش از ۸۰ درصد خاک دیگر آن از سوی طالبان اداره می‌شد.

از سوی دیگر محمداعظم افضلی، منشی شورای ولایتی تخار، از شکننده بودن وضعیت امنیتی شماری از ولسوالی دیگر تخار نیز نگرانی می‌کند.

آقای افضلی به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید، در روزهای اخیر حملات طالبان بر ولسوالی‌های چاه‌آب، خواجه بهاؤالدین، درقد و خواجه‌‌ی‌غار شدت یافته است و در صورت اعزام نشدن نیروهای کمکی، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

درهمین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز با نشر خبر تصرف ولسوالی ینگی‌قلعه مدعی شده است که در این رویداد شماری از نیروهای امنیتی را کشته و مقداری مهمات و وسایط نظامی را به دست آورده اند.

اما مقام های محلی ولایت تخار می‌افزایند، پیش از سقوط ولسوالی تمامی تجهیزات نظامی و وسایط موجود بیرون شده کشیده شده بود و همچنان نیروهای امنیتی تلفات ندارند.

این سومین ولسوالی در شمال-شرق کشور است که در یک هفته‌ی اخیر به تصرف طالبان درآمده است.

ولایت تخار در شمال افغانستان، از ولایات نسبتا ناامن است. در این ولایت هم گروه طالبان و هم افراد مسلح غیر مسؤول که بیشتر شان وابسته به حزب اسلامی گلب‌الدین حکمتیار اند، سرگرم ترور و ناامن ساختن مناطقی از این ولایت استند.