سرور دانش: طالبان به خاطر نقض قواعد حقوق بشردوستانه تحت فشار قرار بگیرد

صبح کابل
سرور دانش: طالبان به خاطر نقض قواعد حقوق بشردوستانه تحت فشار قرار بگیرد

معاون دوم ریاست جمهوری، تاکید کرده است که گروه طالبان باید به خاطر نقض قواعد بشردوستانه‌ی بین‌المللی، از سوی جامعه‌ی جهانی، تحت فشار قرار بگیرد.

سرور دانش، روز پنج‌شنبه (۲۱ سنبله)، در مراسمی که به مناسبت هفتادمین سالگرد کنوانسیون‌های چهارگانه‌ی ژنیوا در وزارت خارجه برگزار شده بود، از نهادهای بین‌المللی و جامعه‌ی جهانی خواست که گروه طالبان و حامیان آن را تحت فشار قرار دهند تا قواعد حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی را رعایت کنند.

او افزود که طالبان با اعمال وحشیانه‌ی خود می‌خواهند بر غیرنظامیان فشار آورند تا از این طریق فاصله و بی‌اعتمادی بین مردم و دولت ایجاد شود؛ اما آن‌ها نمی‌دانند که با این اعمال زشت و غیر انسانی، تنها خود را منفورتر می‌سازند.

آقای دانش گفت که به دلیل اعمال وحشیانه‌ی طالبان، مردم افغانستان حتا از طرح موافقت‌نامه‌ی اخیر که توسط نمایندگان امریکا و طالبان تهیه شده بود، نگرانی شدید خود را ابراز داشتند.

او تاکید کرد که طالبان به هیچ نوع تعهدی پایبند نیستند و هدف آنان تنها رسیدن به قدرت از طریق جنگ و احیای امارت است؛ امارتی که مردم افغانستان در دهه‌ی هفتاد با خون و جان خود آن را تجربه کرده اند.

معاون رییس جمهور، گفت: «مخالفین دولت به تکرار و به طور عمدی و سازمان یافته مرتکب جنایات جنگی می‌شوند و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند و در مسیر شاهراه‌ها غیرنظامیان را به گروگان گرفته و تیرباران کرده‌اند.»

او گفت که به خاطر رویکرد افراطی طالبان بود که ایالات متحده‌ی امریکا نیز بی‌اعتماد و بی باور شده و مذاکرات با طالبان را متوقف کرد.

آقای دانش گفت: «اولین گام برای صلح، اعتمادسازی و کاهش خشونت و آتش بس است و این که مذاکره با مالکیت افغان‌ها و به طور مستقیم بین دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود و همه مسایل بدون کتمان و به طور علنی در میز مذاکره بحث شود و با آگاهی و رضایت مردم افغانستان مورد توافق قرار گیرد.»

او تاکید کرد: «انتظار ما از سیاست‌گران افغانستان هم این است که به جای شعارهای انحرافی و گمراه کننده، در محوریت دولت جمهوری اسلامی افغانستان، موقف خود را متحد و فشرده سازند و در چارچوب جمهوریت و نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات، از پروسه‌ی صلح و انتخابات به عنوان پروسه‌های ملی حمایت کنند.»

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که با برگزاری انتخابات شفاف در ششم میزان، حکومت جدید افغانستان می‌تواند با مشروعیت بهتر و از موضع قدرت و اقتدار بیشتر پروسه‌ی صلح را مطابق خواسته‌ها و آرزوهای مردم افغانستان رهبری کند.

در این مراسم، سیما ثمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر نیز پیرامون از میان بردن فرهنگ معافیت توسط حکومت، تاکید کرد و گفت که حکومت‌ها باید به محکمه آی‌سی‌سی اجازه دهند تا مجرمین جنگی را محاکمه کند.

این در حالی است که چند روز پیش، دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، مذاکرات با طالبان را متوقف کرد و دلیل این کار خود را نیز، کشته شدن یک سرباز امریکایی در حمله‌ی هراس‌افگنان طالب در کابل عنوان کرد.

همچنان آقای ترامپ، در تازه ترین سخنان خود گفته است که حمله بر مواضع طالبان در افغانستان افزایش خواهد یافت.