تجلیل از روز جهانی «دست‌رسی به اطلاعات»؛ سیستم آنلاین در اداره‌های دولتی ایجاد می‌شود

صبح کابل
تجلیل از روز جهانی «دست‌رسی به اطلاعات»؛ سیستم آنلاین در اداره‌های دولتی ایجاد می‌شود

مسؤولان کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات، می‌گویند که برای بهبود حکومت‌داری خوب و دست‌رسی متقاضیان به اطلاعات، سیستم آنلاین در اداره‌های دولتی ایجاد می‌شود.

کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات، امروز چهارشنبه (۱۷ میزان) در مراسمی از روز جهانی «دست‌رسی به اطلاعات» با حضور مقام‌های دولتی در کابل، تجلیل کرد.

عین‌الدین بهادری، رییس کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات، در این مراسم گفت که این کمیسیون از زمان تأسیس تاکنون، برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤثری را در راستای ایجاد سهولت‌ها برای اطلاع‌رسانی، انجام داده است.

او، با اشاره به قانون حق دست‌رسی به اطلاعات، گفت که با تعدیل برخی از ماده‌های این قانون، بهترین قانون در سطح دنیا شناخته شد که رده‌بندی نخست را به خود اختصاص داد.

آقای بهادری، علاوه کرد: «کمیسیون با امکانات محدود فعالیت می‌کند. این کمیسیون برای بیست ولایت افغانستان برنامه دارد، اما برای نبود امکانات مالی، بودجه‌ی این برنامه‌ها از سوی وزارت مالیه و وزارت اطلاعات و فرهنگ پرداخت نشده است.»

وی نقش تکنالوژی را در زمینه‌ی اطلاعات مهم دانسته و تأکید کرد که سیستم آنلاین برای هر اداره‌ی دولتی ایجاد می‌شود تا اطلاعات را به موقع در اختیار متقاضیان قرار دهد.

از سویی هم، سید فاضل سانچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ با ستایش از کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات گفت که این کمیسیون نه تنها در مرکز، بلکه در ولایت‌ها نیز کارهای مفیدی انجام داده است. او علاوه کرد که در ولایت‌ها مشکلات دست‌رسی به اطلاعات بیشتر از مرکز است و با ایجاد این کمیسیون، این مشکلات تا اندازه‌ی کم شده است.

آقای سانچارکی، با اشاره به نقش رسانه‌ها در بازتاب اطلاعات، بیان کرد که هرچند، رسانه‌های افغانستان در جریان هفده سال اخیر، تخصصی برخورد کرده‌اند، اما رسانه‌هایی وجود دارند که در این راستا، خوب کار نمی‌کنند.

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، از مسؤولان اداره‌های دولتی خواست که در چارچوب قانون حق دست‌رسی به اطلاعات، معلوماتی که نزدشان موجود است را در اختیار متقاضیان اطلاعات قرار دهند.

آقای سانچارکی همچنان از شماری اداره‌های دولتی انتقاد کرد که از یک‌سو، اطلاعات دسته‌بندی شده نیست و از سوی دیگر، مرجع مشخصی ایجاد نشده است. برای همین، نقش کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات مهم است تا چنین مرجعی، شکل بگیرد.

در همین حال، نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید، اگر قرار باشد که مشارکت سیاسی شهروندان به عنوان اصل مهم سیاسی تلقی شود، باید حاکمیت قانون در افغانستان تقویت شود. آقای نظری با اشاره به تطبیق قانون حق دست‌رسی به اطلاعات، افزود که انتخاب آگاهانه‌ی شهروندان افغانستان وابسته به دست‌رسی کامل به اطلاعات است.

به گفته‌ی نعیم نظری، نظارت شهروندان مثل کمیسیون حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی از کارکردهای حکومت زمانی معنادار می‌شود که فرصت دست‌رسی به اطلاعات مساعد گردد.

هرچند، قانون حق دست‌رسی به اطلاعات بهترین قانون توصیف شده، اما معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر از عدم تطبیق آن سخن می‌زند. نعیم نظری از شکایت‌هایی می‌گوید که هنوزهم اداره‌های دولتی، اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند.

او، از مسؤولان دولتی می‌خواهد که اطلاعات را به موقع، سریع و کامل در اختیار رسانه‌های افغانستان قرار دهند.

از روز جهانی دست‌رسی به اطلاعات در حالی تجلیل می‌شود که هنوز هم مشکلات زیادی در بخش اطلاع‌رسانی در افغانستان وجود دارد. خبرنگاران در افغانستان، هنوز هم با سانسور اطلاعات مواجه ‌اند. افزون بر این، در بیشتر وقت‌ها ارگان‌های حکومتی به خبرنگاران اطلاعات نمی‌دهند.