واکنش‌ها به ترور شهروند افتخاری افغانستان

اکرم رسا
واکنش‌ها به ترور شهروند افتخاری افغانستان

تتسو ناکامورا، شهروند جاپان بود. او از زمان حاکمیت طالبان تاکنون، نزدیک به بیست سال، سرگرم ارائه‌ی خدمات در بخش‌های آبیاری، مدیریت آب‌ها، انکشاف روستاها و سهولت‌های زراعتی در ولایت ننگرهار بود و چندی پیش، به پاس فعالیت‌های بشردوستانه‌اش در افغانستان، از سوی رییس‌جمهور غنی، تابعیت افتخاری این کشور را به دست آورد.

ناکامورای ۶۷ ساله، رییس مؤسسه‌ی جاپانی «پی ام سی» بود که صبح روز چهارشنبه (۱۱قوس) در نتیجه‌ی حمله‌ی تفنگ‌داران ناشناس، در نزدیک قصر شاهی جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، با پنچ محافظ و راننده‌اش کشته شد.

مرگ این شهروند افتخاری افغانستان، واکنش‌های زیادی را در پی داشت و همه از او، به عنوان یک قهرمان یاد کرده‌اند.

رییس‌جمهور غنی، حمله بر تتسو ناکامورا را محکوم کرده و گفته است: «مردم افغانستان خدمات او را هرگز فراموش نخواهند کرد.»

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز، گفته است که ناکامورا، برای افغانستان یک الگو بود و یاد او، سال‌ها بر دریای کنر یادگار خواهد ماند.

شینزو آبه، نخست وزیر جاپان، گفته است که از خبر کشته شدن ناکامورا، تکان خورده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان هم، حمله بر این شهروند افتخاری افغانستان را محکوم کرده و گفته است که او بخش زیادی از زندگی خود را در راستای کمک به افغان‌های آسیپ‌پذیر سپری کرده بود.

تتسو ناکامورا، ریاست مؤسسه «پی ام سی» را به عهده داشت و این شرکت از سال ۱۳۷۸ به این طرف، در بخش‌های زراعت، انکشاف سربندها و خدمات صحی در ولایت ننگرهار، فعالیت می‌کرد.