جان بس: رییس‌جمهور جدید باید حکومت فراگیر تشکیل دهد

صبح کابل
جان بس: رییس‌جمهور جدید باید حکومت فراگیر تشکیل دهد

سفیر ایالات متحده‌ی امریکا در کابل، گفته است که رییس‌جمهور جدید افغانستان، از حمایت شمار اندکی از مردم برخوردار خواهد بود و از همین‌رو، باید به فکر تشکیل حکومت فراگیر باشد.

جان بس، چهارشنبه شب (۱۱ جدی) در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، به سطح پایین مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرده و گفته که نیاز است تا رییس‌جمهور جدید، به مطالبات، ترس‌ها و مخالفت‌های بخش بزرگی از شهروندان افغانستان، توجه کند.

او افزوده است: «افغانستان بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ۹ میلیون نفر آن برای رأی‌دهی ثبت‌نام کرده بودند و فردی که در دور اول پیروز شود، کمتر از یک میلیون رأی خواهد داشت.»

کمیسیون مستقل انتخابات، دو هفته پیش، نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد و بر اساس آن، محمداشرف غنی، با به دست آوردن ۵۰٫۶۴ درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله با کسب ۳۹٫۵۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. در این انتخابات یک میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۰۱ نفر شرکت کرده اند.

با این حال، جان بس که در روزهای پایانی مأموریت کاری‌اش به عنوان سفیر ایالات متحده‌ی امریکا در کابل قرار دارد، تأکید می‌کند که اگر دولت افغانستان نتواند با فساد به‌گونه‌ی جدی مبارزه کند، جامعه‌ی جهانی اعتمادش را به نحوه‌ی مصرف کمک‌ها در این کشور از دست خواهد داد.