سیدانور سادات: شش میلیون کودک در معرض خطر قرار دارند

صبح کابل
سیدانور سادات: شش میلیون کودک در معرض خطر قرار دارند

سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، وضعیت کودکان در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و می‌گوید که شش میلیون کودک در این کشور، در معرض خطرهای جدی و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

سیدانور سادات، روز پنج‌شنبه (۱۲ جدی) در نشستی زیر نام «پلان کاری مشترک برای محافظت از کودکان برای سال‌های ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ میلادی»، تأکید کرد، شش میلیون کودک در افغانستان، در معرض خطر قرار دارند که وضعیت سه میلیون آن، نگران‌کننده است.

او افزود که در حال حاضر، ۴۴ درصد کودکان در افغانستان، به مکتب دسترسی ندارند. آقای سادات، گفت که ارائه‌ی خدمات برای کودکان، نیازمند تطبیق قانون کودکان است.

از سویی هم، سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر، در این نشست گفت که برای رسیدگی به وضعیت کودکان معلول، هیچ مرجعی وجود ندارد.

او گفت: «هیچ کاری برای کودکان معلول انجام نمی‌شود، به ویژه کودکانی که دارای معلولیت ذهنی اند و دختران در این زمینه، به مراتب آسیب‌پذیرتر استند.»

بانو سمر، تأکید کرد، برای ایجاد اداره‌ای که به کودکان معلول رسیدگی کند، بودجه‌ی زیادی نیاز نیست؛ بلکه تنها تعهد سیاسی دولت و همکاری یونیسف در این زمینه کارساز خواهد بود.

وزیر دولت در امور حقوق بشر، همچنان گفت که وزارت معارف و اداره‌ی یونسیف، باید برای کودکانی که از طرف روز مشغول کار اند، مکتب شبانه ایجاد کنند تا آن‌ها از حق دسترسی به آموزش محروم نشوند.

این در حالی است که چند روز پیش، وزارت معارف اعلام کرده بود که ۳٫۷ میلیون کودک در افغانستان، از مکتب بازمانده اند و برای آموزش‌دهی به آن‌ها نیز برنامه‌هایی روی دست گرفته شده است.