الیاسی: هفته‌ی آینده در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی فیصله خواهد شد

صبح کابل
الیاسی: هفته‌ی آینده در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی فیصله خواهد شد

مسؤولان کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، می‌گویند که فیصله در مورد بیش از ۳۰۰ هزار رأی جنجالی، هفته‌ی آینده همگانی خواهد شد.

محمدقاسم الیاسی، سخن‌گوی این کمیسیون، روز پنج‌شنبه (۱۰ دلو) به خبرنگاران گفت که کمیشنران کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، به زودی روی چهار مورد مهم فیصله خواهند کرد.

او افزود که این موارد، حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد شکایت‌های استینافی و استثنایی را تشکیل می‌دهد.

آقای الیاسی گفت: «قضایایی مانند ۱۰۲ هزار رأی، ۱۳۷ هزار رأی،۲۴۲۳ محل و قضیه‌ی تفاوت آرا میان ریزلت شیت و معلومات بایومتریک از ۱-۵ از قضایای مهم است که روی میز کمیشنران قرار دارد.»

او ادامه داد که بررسی‌ها و تحلیل‌های حقوقی روی این موارد، تکمیل شده و به زودی کمیشنران در مورد آن تصمیم می‌گیرند و هفته‌ی آینده همگانی می‌شود.

مسؤولان کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، هفته‌ی گذشته اعلام کردند که بیش از شش هزار شکایت‌ استینافی به ثبت رسیده است. بیشترین شکایت‌های استینافی، از سوی دسته‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی، دولت‌ساز و صلح و عدالت اسلامی ثبت شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات، در اول ماه جدی، نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را پس از تکمیل بازشماری آرا، اعلام کرد. بر اساس این نتیجه، محمداشرف غنی، با گرفتن بیش از پنجاه درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله، در مقام دوم قرار گرفت. آقای غنی بیش از ۹۲۳ هزار رأی (۵۰.۶۴ درصد) و آقای عبدالله بیش از ۷۲۰ هزار رأی (۳۹.۵۲ درصد) به دست آورد.

بر اساس بررسی‌های ابتدایی از بیش از ۱۶هزار شکایت از این نتیجه در دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، فیصله شده است که آرای بیش از پنج هزار محل رأی‌دهی بازشماری شود.

با پایان روند ثبت شکایت‌های استینافی، دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، در جریان ۱۵ روز به آن رسیدگی خواهد کرد.

قرار است پس از فیصله‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شود.