عبدالله: شرط گذاشتن پیش از آغاز گفت‌وگوها نشان‌دهنده‌ی عدم تعهد به صلح است

صبح کابل
عبدالله: شرط گذاشتن پیش از آغاز گفت‌وگوها نشان‌دهنده‌ی عدم تعهد به صلح است

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، تأکید می‌کند که کاهش خشونت‌ها پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، گام مثبتی است و باید از آن استقبال کرد.
عبدالله عبدالله، روز دوشنبه (۱۴ دلو) در نشست شورای وزیران گفت که کاهش خشونت پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی گام خوبی است؛ اما شرط گذاشتن پیش از گفت‌وگوها، نشان‌دهنده‌ی عدم تعهد به برقراری صلح است.
او، با اشاره به گفت‌وگوها میان زلمی خلیل‌زاد و نمایندگان طالبان در قطر، افزود: «کاهش تلفات و رنج مردم پیش از گفت‌وگوهای صلح، یک گام مثبت است، اما این به آن معنی نیست که ما در جریان گفت‌وگوها با طرف مقابل، خواست و شرط نداریم. شرط گذاشتن در آغاز مذاکرات، عدم تعهد به صلح را نشان می‌دهد.»
آقای عبدالله، تأکید کرد که در آغاز گفت‌وگوها نباید شرط گذاشت؛ اما در جریان آن خواست‌های شهروندان افغانستان مطرح خواهد شد. او ابراز امیدواری کرد که هیأت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان با طالبان، از تمام اقشار جامعه نمایندگی کند.
پیش از این، گروه طالبان با کاهش خشونت موافقت کرده بود. این گروه، هم‌چنان ابراز امیدواری کرده بود که توافق‌نامه‌ی صلح با امریکا، تا پایان ماه پیش میلادی به امضا برسد.
ارگ ریاست‌جمهوری، اما تأکید کرده است که مردم افغانستان کاهش خشونت نه؛ بلکه آتش‌بس می‌خواهند. صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفته است که اگر گروه طالبان با برقراری آتش‌بس موافقت نکند، گفت‌وگوها برای آوردن صلح و ختم جنگ، به نتیجه‌ی مثبتی نخواهد رسید.
با این حال، آقای عبدالله در بخش دیگری از سخنان خود، گفت که حکومت وحدت ملی، تا زمان اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری به کارش ادامه می‌دهد. او از کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواست تا بر اساس قانون و طرزالعمل‌ها، کار کند.
آقای عبدالله به اعتراض‌های اخیر در ولایت غور نیز اشاره کرده و گفت: «اعتراض باشندگان غور، برحق، قانونی و مشروع بود و باید به آن رسیدگی می‌شد.»