روی کاهش خشونت توافق شد تا به برقراری آتش‌بس و صلح منجر شود

صبح کابل
روی کاهش خشونت توافق شد تا به برقراری آتش‌بس و صلح منجر شود

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری، تأکید می‌کند که خواست اساسی دولت و مردم افغانستان، آتش‌بس بود؛ اما روی کاهش خشونت چشم‌گیر توافق شد تا به برقراری آتش‌بس و تأمین صلح دایمی در این کشور، منجر شود.

صدیق صدیقی، روز سه‌شنبه (۲۹ دلو) در یک نشست خبری، گفت که دولت افغانستان، شرایط کنونی را به فال نیک می‌گیرد و با درک عمیق از خطرات احتمالی، به گونه‌ی محتاطانه اقدام خواهد کرد.

او افزود: «تعهد جامعه‌ی جهانی برای حمایت از جمهوریت و نیروهای امنیتی و دفاعی، پابرجا است. دولت افغانستان نیز به مردم اطمینان می‌دهد که افغانستان نه تنها به گذشته بر نمی‌گردد؛ بلکه با حفظ دست‌آوردهای موجود، در راستای صلح و ثبات از هیچ‌گونه سعی و تلاش دریغ نمی‌ورزد.»

آقای صدیقی، تصریح کرد که کار روی جزئیات کاهش خشونت، جریان دارد و دیده شود که آیا طالبان به پروسه‌ی صلح متعهد اند؛ یا به جنگ ادامه می‌دهند و تعهد خود را می‌شکنند.

او گفت: «روی پروسه‌ی صلح نظارت جدی صورت می‌گیرد و اگر تخطی‌های جدی در مرحله‌ی کاهش خشونت از سوی طالبان دیده شود، شاید چالش‌هایی را پیش‌رو داشته باشیم. هدف اساسی ما این است که کاهش چشمگیر خشونت به آتش‌بس و صلح پایدار بی‌انجامد. امریکا به افغانستان اطمینان داده توافق‌نامه‌ی صلح، زمینه را برای برقراری صلح فراهم می‌کند.»

آقای صدیقی گفت که قرار است رییس‌جمهور غنی، در هفته‌ی پیش‌رو با اقشار مختلف سیاسی و غیر سیاسی، دیدار و روی موارد مهم مرتبط به صلح گفت‌وگو کند.

او هم‌چنان خاطرنشان کرد که هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان، در جریان مذاکرات صلح، از تمام اقشار کشور نمایندگی خواهد کرد.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افزود: «تیم مذاکره‌کننده با دستورالعمل بسیار واضح، روی موضوعات از پیش تعیین‌شده، وارد مذاکره با طالبان خواهد شد. اما تصمیم‌گیری نهایی در این مورد، مربوط به مردم خواهد بود. تمام فیصله‌ها از طرف اجماع بزرگ مردمی تصویب خواهد شد.»

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح میان ایالات متحده‌ی امریکا و طالبان، وارد مرحله‌ی نهایی‌اش شده و قرار است تا آخر ماه جاری میلادی، توافق‌نامه‌ی صلح میان دو طرف به امضا برسد. گفته می‌شود که دو هفته بعد از امضای این توافق‌نامه، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

رهبران حکومت وحدت ملی، ابراز امیدواری کرده‌‌اند که امضای توافق‌نامه میان ایالات متحده‌ی امریکا و طالبان، زمینه‌ی آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و برقراری صلح و ثبات دائمی را در افغانستان، فراهم کند.