اترا کجاست؟ یک‌ساله شد

احمد ولی روزبه
اترا کجاست؟ یک‌ساله شد

دیروز سه شنبه، (۲۹ دلو) شماری از نهادها و فعالان مدنی در شهر کابل، گرد هم آمده و در کنفرانس خبری‌ای اعتراض شان را نسبت به تطبیق نشدن تعهدهای وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و اداره‌ی اترا اعلام کرده و اعلامیه‌ی مشترکی را صادر کردند.
این اعتراض‌ها سال پار زمانی شروع شد که میروس آریا، یکی از مشترکین شرکت مخابراتی افغان بی‌سیم از دزدی پولش توسط این شرکت در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشت و پس از آن بود که کارزار #اترا کجاست؟ همگانی شده و هشتک #اترا- کجاست؟ میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست شد. این کارزار و خواستی که این کارزار آن را دنبال می‌کرد، باعث شد اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) در ۲۹ دلو سال پار فیصله‌نامه‌ی بیست‌ماده‌ای را صادر کند که در آن بخش‌های مهمی از مشکل مردم در استفاده از خدمات شرکت‌های مخابراتی بازتاب یافته است.
از عمر کارزار # اترا- کجاست؟ یک سال می‌گذرد؛ اما با آن هم مشکل‌های زیادی که در استفاده از خدمت‌رسانی شرکت‌های مخابراتی برای مردم وجود داشت، هنوز پابرجاست.
این کارزار برای از میان برداشتن مشکل‌هایی که در ارائه‌ی خدمات‌ مخابراتی در افغانستان وجود دارد راه‌اندازی شد؛ اما اشتراک‌کنندگان این اعتراض در کنفرانس خبری‌ای که روز گذشته برگزار شد، می‌گویند که شمار زیادی از مشکل‌هایی که در ارائه‌ی خدمات گفتاری و انترنتی شرکت‌های مخابراتی وجود دارد، هنوز پابرجا است.
مهم‌ترین مشکل‌هایی که مشترکین شرکت‌های مخابراتی با آن مواجه اند، قرار زیر است.
۱- شبکه‌های مخابراتی بدون اطلاع و اختیار مشتریان، خدمت‌های ارزش افزوده Value Added Service (VAS) را در سیمکارت‌های مشترکین فعال می‌سازند و به گونه‌ی‌ اوسط روزانه از ۱ تا ۱۰ افغانی از پول مشترکین برمی‌دارند.
۲- گران بودن بسته‌های انترنتی و غیر واقعی بودن این بسته‌ها؛ اعتراض‌کنندگان به این باور استند که بسته‌های انترنتی‌ای که به مشترکین شبکه‌های مخابراتی فروخته می‌شود، به مراتب از میزان واقعی آن کم‌تر است.
۳- فعال شدن خودکار دوباره‌ی بسته‌های انترنتی.
۴- فروش غیر قانونی سیم‌کارت‌ها در بازار که زمینه‌ی ارتکاب جرایم جنایی و ده‌ها مشکل دیگر را برای مردم مهیا کرده است.
۵- پایین‌بودن کیفیت گفت‌وگوهای تلفونی و خدمات انترنتی شبکه‌های مخابراتی.
۶- برخورد نادرست و کوتاهی در حل کردن مشکل مشترکین از سوی بخش خدمت مشترکین شبکه‌های مخابراتی.
در متن اعلامیه‌ی کنفرانس خبری دیروز این کارزار آمده است، با وجود این که اداره‌ی‌ مستقل تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا)، برای نظارت و کنترل همین موارد ایجاد شده است؛ اما این اداره کار ملموسی برای کاهش این مشکل‌ها انجام نداده و از فساد گسترده در این بخش پیش‌گیری نکرده است.
بلند‌بودن نرخ خدمات انترنتی و شریک نساختن تغییراتی که در متن فیصله‌نامه‌ی بیست‌ماده‌ای (۲۹ دلو) سال پار با مردم؛ موارد دیگری است که اعتراض‌کنندگان از آن یاد می‌کنند.
اعتراض‌کنندگان هم‌چنان مدعی اند که وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، کیفیت ارائه‌ی خدمات انترنتی سلام را بلند نبرده و این باعث می‌شود که رقابت در بازار شکل نگیرد.
میرویس آریا، تنظیم‌کننده‌‌ی کارزار # اترا کجاست؟ به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید: «این که چرا تاثیر‌گذاری این کمپاین اندک بوده است، برمی‌گردد به تسلیم‌ناپذیری حکومت و نهادها در برابر مردم؛ این‌ها فکر می‌کنند که با مردم در جنگ قرار دارند.»
آقای آریا در رابطه به کارزار #اترا کجاست؟ به این باور است که این کارزار به گفتمان ملی بدل شده و دامنه‌ی این بحث‌ها ادامه خواهد یافت.
آقای آریا، بزرگ‌ترین دست‌آورد این کارزار را فیصله‌نامه‌ی بیست‌ماده‌ای می‌داند که در (۲۹ دلو) سال پار از سوی اداره‌ی اترا صادر شد؛ در این فیصله‌نامه بخش‌های مهم مشکل مردم در بخش خدمات مخابراتی و انترتی بازتاب یافته است.
آقای آریا می‌گوید: «اما این که این فیصله تطبیق نشد؛ مشکل جدی، ضعف اداره‌ی اترا بود، شرکت‌های مخابراتی این فیصله‌نامه را نپذیرفته و این اداره را ناچار کردند که شماری از ماده‌های آن را تغییر دهند؛ اما از تغییرات آن هیچ کسی آگاه نیست و ادراه‌ی اترا هم در این زمینه پاسخی نمی‌دهد.»
این در حالی است که روز گذشته (۲۹ دلو)، فهیم هاشمی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، گفته است که نرخ عمده‌ی انترنت را از طریق شرکت افغان تلیکام ۳۰ درصد و نرخ انترت را برای مشترکین شبکه‌ی سلام تا ۲۰ درصد کاهش داده است.