حامد کرزی: جنجال‌های انتخاباتی ناشی از مداخله‌های بیرونی است

صبح کابل
حامد کرزی: جنجال‌های انتخاباتی ناشی از مداخله‌های بیرونی است

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، در دیدار با نماینده‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا، گفته است که جنجال‌های انتخاباتی در افغانستان، نشانه‌ی آشکاری از مداخله‌های بیرونی در این کشور است.

دفتر مطبوعاتی حامد کرزی، با نشر اعلامیه‌ای گفته است آقای کرزی، چهارشنب شب (۳۰ دلو) با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا و راس ویلسن، سرپرست سفارت این کشور در کابل، دیدار و در مورد مسایل جاری در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

آقای کرزی در این دیدار، گفته است: «تشنج‌های برخاسته از پروسه‌ی انتخابات و اظهارات ضد و نقیض نهادهای بین‌المللی دخیل در این پروسه، نشانه‌ی آشکار تلاش‌های بیرونی برای ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان و ضعیف کردن این کشور است.»

او افزوده است که تنها راه تحکیم رابطه‌ی دوستانه میان ایالات متحده‌ی امریکا و افغانستان، رفع ابهامات در نیت و عملکرد واشنگتن بوده که تنها از طریق تحقق صلح و احترام به حاکمیت، وحدت و اراده‌ی ملی مردم افغانستان ممکن است.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، پس از چاشت روز سه‌شنبه (۲۹دلو) نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن، محمداشرف غنی، با به دست آوردن ۵۰٫۶۴درصد آرا، برنده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری شناخته شده است.

ساعاتی پس از اعلام نتیجه‌ی نهایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، عبدالله عبدالله، رهبر دسته‌ی انتخابا‌تی ثبات و همگرایی، در یک نشست خبری تأکید کرد که نتیجه‌ی اعلام شده برآمده از تقلب بوده و کمیسیون‌های انتخاباتی «خیانت ملی» را مرتکب شده‌اند.

او افزود که نتیجه‌ی انتخابات را نمی‌پذیرد و یک حکومت همه‌شمول (حکومت موازی) را تشکیل خواهد داد.

با این حال، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، از دسته‌های انتخاباتی خواسته تا به قانون احترام گذاشته و نتیجه‌ی انتخابات را بپذیرند.