عبدالله: اتحادیه‌ی اروپا در مورد پیام تبریکی به غنی توضیح دهد

صبح کابل
عبدالله: اتحادیه‌ی اروپا در مورد پیام تبریکی به غنی توضیح دهد

عبدالله عبدالله، رهبر دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی، پیام تبریکی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا به محمداشرف غنی را «غیراصولی» خوانده و خواستار توضیحات در این باره شده است.

آقای عبدالله، روز پنج‌شنبه (۱ حوت) در یک نامه‌ی اعتراضی، نوشته است موضع‌گیری جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا از تقلب انتخاباتی در افغانستان و چشم‌پوشی از اصول این اتحادیه در دفاع از مردم‌سالاری و شفافیت انتخابات، «غیراصولی» است.

در این نامه آمده است: «با تاسف و تعجب، اطلاع حاصل کردم که از طرف جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، پیام تبریکیه‌ای عنوانی تیم دولت‌ساز صادر شده که خلاق توقع مردم افغانستان، تیم‌های انتخاباتی و برخلاف موضع‌گیری سازنده و بی‌طرفانه‌ی اتحادیه اروپا است.»

آقای عبدالله، گفته است، کمیسیون‌های انتخاباتی، در نتیجه‌ی تهدید و تطمیع توسط تیم دولت‌ساز، در مغایرت با همه قوانین، مقررات و طرزالعمل‌های انتخاباتی و اصول پروسه‌ی مردم‌سالاری، یک نامزد را متکی بر آرای تقلبی برنده‌ی دور اول انتخابات اعلام کرد که نتیجه‌ی آن مورد قبول مردم قرار نگرفته است.

او ابراز امیدواری کرده است که هیأت اتحادیه‌ی اروپا در کابل، در این زمینه توضیحات لازم ارائه کرده و موضع‌گیری خود را با مردم شریک سازد.

سه‌شنبه (۲۹دلو) نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن، محمداشرف غنی، با به دست آوردن ۵۰٫۶۴درصد آرا، برنده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری شناخته شده است.

اتحادیه‌ی اروپا نیز، ناوقت روز چهارشنبه (۳۰ دلو) با نشر اعلامیه‌ای از تماس تلفونی جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی این نهاد با محمداشرف غنی خبر داد. بر اساس این اعلامیه‌، آقای بورل، نتیجه‌ی روند انتخابات را به آقای غنی تبریک گفته است.

آقای بورل همچنین از پایان این روند که چندین ماه طول کشید، استقبال کرده است. در اعلامیه آمده است که با توجه به نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، اتحادیه‌ی اروپا آماده‌ی همکاری با دولت جدید به رهبری آقای غنی است.