دونالد ترامپ: شمار نیروهای امریکایی در افغانستان کاهش می‌یابد

صبح کابل
دونالد ترامپ: شمار نیروهای امریکایی در افغانستان کاهش می‌یابد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا، تأکید می‌کند که با امضای توافق‌نامه‌ی صلح، شمار نظامیان این کشور در افغانستان، کاهش خواهد یافت.

آقای ترامپ، پس از چاشت روز سه‌شنبه (۶ حوت) در یک نشست خبری در دهلی، گفت که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان، کم است و کم‌تر خواهد شد.

او افزود: «تلاش می‌کنیم تا تعداد نیروهای خود در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهیم، سپس تصمیم می‌گیریم که نتیجه‌ی نهایی چه خواهد شد.»

آقای ترامپ، به دیدارش با نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند اشاره کرد و گفت که دولت هند، خواستار امضای توافق‌نامه میان ایالات متحده‌ی امریکا و طالبان است.

او افزود: «هند می‌خواهد توافق‌نامه با طالبان امضا شود. پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات صلح داشته‌ایم، ما حالا نیروی نظامی نیستیم، اما می‌خواهیم از منطقه نظارت کنیم، اگر در افغانستان اتفاقی رخ بدهد، به سختی پاسخ خواهیم داد، من نمی‌خواهم میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در افغانستان بکشم.»

آقای ترامپ، هم‌چنان تأکید کرد که حضور گروه‌های هراس‌افگن در پاکستان، نگران کننده است و ممکن است به منافع ایالات متحده ضرر برساند.

این در حالی است که مرحله‌ی کاهش‌ یک‌هفته‌ای خشونت‌ها، سر از ساعت ۱۲:۰۰ بامداد شنبه (۳ حوت) از سوی طالبان آغاز شده است. قرار است با پایان این مرحله، در بیست‌ونهم ماه جاری میلادی، توافق‌نامه‌ی صلح میان ایالات متحده‌ی امریکا به امضا برسد. دو هفته بعد از امضای این توافق‌نامه، مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان آغاز خواهد شد.

گفته می‌شود که با امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان ایالات متحده و طالبان، زمینه‌ی خروج تدریجی نیروهای امریکایی از افغانستان فراهم خواهد شد.